تولید زغال‌سنگ شرکت CIL هند در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ به بالاترین مقدار خود رسید

هند بعد از چین، بزرگ‌ترین تولید‌کننده و مصرف‌کننده زغال‌سنگ در جهان محسوب می‌شود. زغال‌سنگ اصلی‌ترین منبع انرژی برای تولید برق و همچنین صنایع آهن و فولاد در هند است. در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ هند حدود ۷۷۸ میلیون تن زغال‌سنگ تولید کرد. مصرف زغال‌سنگ این کشور نیز در این سال ۹۷۸ میلیون تن بود.

با وجود اینکه سهم انرژی‌های دیگر به‌خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر در سال‌های اخیر در هند رو به افزایش بوده‌است، اما همچنان زغال‌سنگ مهم‌ترین منبع انرژی در این کشور است. در سال ۲۰۲۲ حدود ۶۹.۹ درصد برق هند از زغال‌سنگ و ۱۱.۴ درصد از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شد.

شرکت CIL (Coal India Limited) بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده زغال‌سنگ در هند است. این شرکت دولتی در سال ۱۹۷۵ تشکیل شد و با تولید ۷۹ میلیون تن زغال‌سنگ در سال، کار خود را شروع کرد. سهم شرکت CIL در تولید زغال‌سنگ هند ۸۰ درصد، در تولید برق ۵۵ درصد و در تامین کل انرژی مورد نیاز هند ۴۰ درصد است. لازم به ذکر است که بزرگ‌ترین معدن زغال‌سنگ روباز آسیا یا همان معدن Gevra در ایالت Korba هند با تولید ۴۵ میلیون تن زغال‌سنگ در سال نیز توسط این شرکت معدن‌کاری می‌شود. از تولیدات این شرکت می‌توان زغال‌سنگ کک‌شو و حرارتی و همچنین زغال سنگ شسته شده (کنسانتره زغال‌سنگ) را نام برد.

افزایش تولید زغال‌سنگ شرکت CIL در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱

شرکت CIL در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ حدود ۶۶۲.۶ میلیون تن زغال‌سنگ تولید کرد که حدود ۹۵.۸ درصد آن از معادن روباز بود. این بالاترین میزان تولید زغال‌سنگ در طول تاریخ این شرکت بوده‌است و نسبت به سال گذشته ۴.۴ درصد رشد داشته‌ است. از این میزان حجم تولید، ۴۶.۶ میلیون تن آن مربوط به زغال‌سنگ کک‌شو و ۵۷۶ میلیون تن آن نیز از نوع زغال‌سنگ حرارتی بود. در سال مالی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ به‌دلیل رکود اقتصادی ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ تولید زغال‌سنگ این شرکت کاهش یافت.

با توجه به افزایش جمعیت هند و گسترش روزافزون صنایع این کشور پیش‌بینی می‌شود تولید و مصرف زغال‌سنگ در سال‌های آینده در این کشور افزایش یابد. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده‌است که مصرف زغال‌سنگ هند تا سال ۲۰۲۵ از مرز یک میلیارد و ۲۰۰ تن خواهدگذشت. شرکت CIL نیز در همین راستا، قصد دارد تا سال ۲۰۲۵-۲۰۲۴ تولید خود را به یک میلیارد تن برساتد. در شکل زیر میزان تولید شرکت CIL در سال‌های مختلف نمایش داده‌ شده ‌است.

رشد مثبت اغلب زیرمجموعه‌های شرکت CIL در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱

شرکت CIL در حال حاضر دارای ۸ شرکت زیر‌مجموعه است که در ۸ ایالت هند در ۸۴ ناحیه معدنی فعالیت می‌کنند. این شرکت دارای ۳۱۸ معدن است که ۱۴۱ مورد آن معدن زیرزمینی، ۱۵۸ مورد معدن روباز و ۱۹ مورد آن ترکیبی است. شرکت‌های زیرمجموعه شرکت CIL شامل شرکت BCCL، CCL، ECL، WCL، SECL،  NCL، MCL و CMPDI هستند. در بین این ۸ شرکت، شرکت CMPDI یک شرکت مهندس مشاور است که در زمینه مشاوره اکتشاف و حفاری و جمع‌آوری داده‌ها برای پروژه‌ها در سطح کشور فعالیت می‌کند. ۷ شرکت بعدی همگی شرکت‌های تولید‌کننده زغال‌سنگ هستند.

شرکت BCCL در حال حاضر در ۱۳ ناحیه معدنی بر روی ۳۶ معدن کار می‌کند که ۱۱ مورد آن زیرزمینی، ۱۶ مورد آن روباز و ۹ مورد آن ترکیبی است. همچنین این شرکت، ۸ واحد شستشوی زغال‌سنگ را اداره می‌کند و ۴ واحد شستشوی جدید نیز در فاز ساخت دارد. این شرکت حدود ۵۰ درصد زغال‌سنگ کک‌شوی صنایع فولاد را تامین می‌کند. در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ این شرکت حدود ۳۰.۵ میلیون تن زغال‌سنگ تولید کرد.

شرکت CCL دارای ۵۲ معدن است که ۱۱ تای آن زیرزمینی و بقیه روباز هستند. این شرکت ۵ واحد شستشوی زغال‌سنگ دارد که ۴ تای آن برای شستشوی زغال‌سنگ کک‌شو و یکی برای زغال‌سنگ حرارتی است. در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ این شرکت ۶۸.۸ میلیون تن زغال‌سنگ تولید کرد که ۹.۹ درصد رشد نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

سهم شرکت NCL در تولید زغال‌سنگ هند ۱۸.۵ درصد است. مجموع ذخایر معادن زغال‌سنگ این شرکت به حدود ۱۰ میلیارد تن می‌رسد. این شرکت در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ حدود ۱۲۲ میلیون تن زغال‌سنگ تولید کرد که نسبت به سال گذشته ۶.۴ درصد رشد داشت.

شرکت SECL دارای ۶۷ معدن است که ۴۶ مورد آن معادن زیرزمینی و بقیه آن‌ها روباز هستند. این شرکت در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ حدود ۱۴۲ میلیون تن زغال‌سنگ تولید کرد.

شرکت WCL دارای ۵۵ معدن است که ۲۱ مورد آن زیرزمینی و ۳۴ مورد روباز هستند. این شرکت در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ حدود ۵۷.۷ میلیون تن زغال‌سنگ تولید کرد که نسبت به سال گذشته ۱۴.۸ درصد رشد داشته ‌است.

در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ به جز دو شرکت ECL و SECL بقیه شرکت‌ها نسبت به سال قبل رشد مثبت داشته‌اند.

فروش زغال‌سنگ شرکت CIL در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ رکورد زد

این شرکت در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ بالاترین درآمد فروش خالص و فروش ناخالص را ثبت کرد. فروش ناخالص آن یک تریلیون و ۵۲۷ میلیارد روپیه و فروش خالص یک تریلیون و ۶ میلیارد روپیه برآورد شد. مشتریان اصلی این شرکت، نیروگاه‌های تولید برق و صنایع آهن و فولاد هستند. سود خالص این شرکت در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ حدود ۱۷۴ میلیارد روپیه بود که ۳۶.۸ درصد رشد را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. این میزان از سود خالص در این سال، جایگاه دوم سود خالص سالانه را در تاریخ این شرکت دارد. در سال مالی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ به‌دلیل رکود اقتصادی ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ حاشیه سود این شرکت کاهش یافت. یک سال پس از آن و در دوران بازیابی، حاشیه سود شرکت CIL افزایش یافت، اما نتوانست به مقدار دو سال قبل بازگردد. علت این امر را می‌توان افزایش هزینه‌های عملیاتی و همچنین عدم جبران کامل خسارات دوران همه‌گیری دانست. در شکل زیر درصد حاشیه سود این شرکت در سال‌های مختلف نشان داده‌ شده ‌است.

شرکت CIL تلاش می‌کند آلودگی‌های زیست‌محیطی خود را کاهش دهد

زغال‌سنگ از آلوده‌کننده‌ترین سوخت‌های فسیلی در جهان محسوب می‌شود. استخراج، تولید و مصرف این ماده منجر به آلودگی هوا، آب و خاک می‌شود. در حال حاضر حدود یک‌پنجم از انتشارات کربنی جهان ناشی از فعالیت نیروگاه‌های مبتنی بر زغال‌سنگ است. شرکت CIL در جهت کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی، به اقداماتی از قبیل بهینه‌سازی مصرف برق، استفاده از سلول‌های خورشیدی و کاشت درخت در اراضی معدنی روی آورده‌است. این شرکت در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ حدود ۴ میلیون کیلووات ساعت انرژی با استفاده از سلول‌های خورشیدی تولید کرد. علاوه بر این با وجود رشد ۴.۴ درصدی در تولید زغال‌سنگ در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ مصرف برق این شرکت نسبت به سال گذشته ۲.۵ درصد کاهش داشته است.

شرکت CIL (Coal India Limited) بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده زغال‌سنگ در هند است. این شرکت دولتی در سال ۱۹۷۵ تشکیل شد و با تولید ۷۹ میلیون تن زغال‌سنگ در سال، کار خود را شروع کرد. سهم شرکت CIL در تولید زغال‌سنگ هند ۸۰ درصد، در تولید برق ۵۵ درصد و در تامین کل انرژی مورد نیاز هند ۴۰ درصد است.

شرکت CIL در جهت کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی، به اقداماتی از قبیل بهینه‌سازی مصرف برق، استفاده از سلول‌های خورشیدی و کاشت درخت در اراضی معدنی روی آورده ‌است. این شرکت در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ حدود ۴ میلیون کیلووات ساعت انرژی با استفاده از سلول‌های خورشیدی تولید کرد.