میتسوبیشی، سهام‌دار بزرگترین معادن مس در جهان و تولیدکننده محصولات پایین‌دست مس

تولید محصولات مسی شرکت میتسوبیشی تحت نظر یکی از زیرمجموعه‌های این شرکت به نام Mitsubishi Materials صورت می‌گیرد. تولید فلزات غیرآهنی، سرامیک، شیشه، پلاستیک و مدیریت منابع انرژی از جمله وظایف این زیرمجموعه برشمرده می‌شود. می‌توان گفت مس مهم‌ترین فلز غیرآهنی تولیدی در شرکت Mitsubishi Materials است.

عمده محصولات مسی و آلیاژی عرضه شده توسط شرکت میتسوبیشی، محصولات پایین‌دست این صنعت محسوب می‌شوند. انواع مقاطع، محصولات تخت، الکترود جوش، سیم و کابل، یراق‌آلات و قطعات ماشین‌آلات و تجهیزات در شرکت میتسوبیشی تولید و در بازار به فروش می‌رسند. حجم کل فروش محصولات مسی و آلیاژی در سال ۲۰۲۲ حدود یک هزار و ۱۷۰ تن بود که نسبت به سال ۲۰۲۱ تقریبا ۲۵،۶ درصد افزایش یافت.

شرکت میتسوبیشی در سال ۱۸۷۰ تاسیس شد. این شرکت در ابتدا به منظور فعالیت در زمینه کشتی‌رانی در کشور ژاپن به وجود آمد اما در حال حاضر این شرکت فعالیت‌های متنوعی در تولید و ارایه خدمات در سراسر جهان انجام می‌دهد که در این بین می‌توان به مواردی از جمله بانک‌داری و خدمات مالی، استخراج معادن، کشتی‌رانی، خودروسازی، وسایل الکترونیک، صنایع شیمیایی و تولید تجهیزات و ماشین‌آلات اشاره کرد.

شرکت MUFJ یکی از شرکت‌های مهم زیرمجموعه میتسوبیشی است که عمدتا در زمینه خدمات مالی و بانکداری فعالیت می‌کند. این شرکت بزرگترین بانک‌های کشور ژاپن را در اختیار دارد. از دیگر شرکت‌های مهم زیرمجموعه میتسوبیشی می‌توانMitsubishi Corp. را نام برد. این زیرمجموعه از شرکت‌های بزرگ تجاری ژاپن به‌شمار می‌رود که عمدتا بر تولید ماشین‌آلات، تولید مواد شیمیایی و انرژی متمرکز است.

شرکت میتسوبیشی الکتریک از شرکت‌های بزرگ زیرمجموعه میتسوبشی است که در سال ۱۹۲۱ تاسیس شد. محصولات مختلفی در این شرکت تولید می‌شود که آسانسور، پله‌برقی، موتور الکتریکی، قطار و ماهواره نمونه‌هایی از محصولات این شرکت محسوب می‌شوند. خودرو یکی از محصولات نهایی مهم میتسوبیشی است که زیر نظر شرکت Mitsubishi Motors تولید می‌شود. گفتنی است که حدود ۳۰ درصد از سهام شرکت Mitsubishi Motors به شرکت Nissan تعلق دارد.

جایگاه فلز مس در شرکت میتسوبیشی

تولید محصولات مسی شرکت میتسوبیشی تحت نظر یکی از زیرمجموعه‌های این شرکت به نام Mitsubishi Materials صورت می‌گیرد. تولید فلزات غیرآهنی، سرامیک، شیشه، پلاستیک و مدیریت منابع انرژی از جمله وظایف این زیرمجموعه برشمرده می‌شود. می‌توان گفت مس مهم‌ترین فلز غیرآهنی تولیدی در شرکت Mitsubishi Materials است.

معدن مس Antamina در کشور پرو با ظرفیت تولید ۴۵۰ هزار تن در سال ۲۰۲۱ هفتمین معدن مس بزرگ جهان است که شرکت Mitsubishi Corp. حدود ۱۰ درصد از سهام این معدن را به خود اختصاص داده است. مابقی سهام این معدن متعلق به شرکتهای BHP با سهم ۳۳،۷ درصد، شرکت Teck با سهم حدود ۲۲،۵ درصد و شرکت Glencore با سهم ۳۳،۷ درصد است. عمده تولیدات این معدن به‌صورت کنسانتره و کاتد به بازار عرضه می‌شود و فلزات دیگری مانند نقره و مولیبدن از محصولات جانبی مهم معدن Antamina برشمرده می‌شود.

معدن Los Perambres در بخش‌های مرکزی کشور شیلی واقع شده است و حدود ۱۵ درصد از سهام این معدن به شرکت میتسوبیشی تعلق دارد. فلز مس استخراج شده از این معدن به صورت کنسانتره به فروش می‌رسد. شرکت‌های آنتوفاگاستا و Nippon Mining از دیگر سهام‌داران این معدن هستند و سهم آن‌ها از کل سهام معدن به ‌ترتیب حدود ۶۰ درصد و ۲۵ درصد است. به گزارش ICSG، ظرفیت تولید معدن Los Perambres در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۸۰ هزار تن برآورد شده است که در جایگاه یازدهمین معدن بزرگ جهان قرار گرفته است. علاوه بر این، کنسانتره مس این معدن حاوی فلزات گران‌بها شامل طلا، نقره و مولیبدن است که از این منظر حایز اهمیت قرار می‌گیرد.

حدود ۲۰،۴ درصد از سهام معدن Los Bronces در کشور شیلی در اختیار شرکت میتسوبیشی قرار دارد و Anglo American (50،۱ درصد)، شرکت Codelco (20،۴ درصد) و Mitsui (9،۵ درصد) از دیگر سهام‌داران این معدن هستند.

گفتنی است که عمده محصولات مسی و آلیاژی عرضه شده توسط شرکت میتسوبیشی، محصولات پایین‌دست این صنعت محسوب می‌شوند. انواع مقاطع، محصولات تخت، الکترود جوش، سیم و کابل، یراق‌آلات و قطعات ماشین‌آلات و تجهیزات در شرکت میتسوبیشی تولید و در بازار به فروش می‌رسند. حجم کل فروش محصولات مسی و آلیاژی در سال ۲۰۲۲ حدود یک هزار و ۱۷۰ تن بود که نسبت به سال ۲۰۲۱ تقریبا ۲۵،۶ درصد افزایش یافت.

بر اساس گزارش شرکت میتسوبیشی، افزایش تولید محصولات مسی در این سال عمدتا به دلیل افزایش تقاضا در بازار مصرف این محصولات مانند تولید خودرو و ماشین‌آلات بود. در سال ۲۰۲۲ حجم کل دارایی Mitsubishi Materials حدود ۴،۲ درصد افزایش پیدا کرد. تغییرات موجودی کالای این شرکت از مهم‌ترین عوامل تغییرات دارایی کل در دوره مورد بررسی بود.

سهم بالای ژاپن و آمریکا در درآمد میتسوبیشی

به‌طور کلی بخش قابل توجهی از محصولات تولید شده در این شرکت در بازارهای داخلی به فروش می‌رسد. بر اساس گزارش سالانه شرکت Mitsubishi Materials، در سال ۲۰۲۲ حدود ۵۰،۳ درصد از کل درآمد شرکت از طریق فروش محصولات و ارایه خدمات در کشور ژاپن به دست آمد. از طرفی سهم کشور آمریکا از کل درآمد در این سال حدود ۹ درصد بود. از این رو می‌توان گفت کشور آمریکا یکی از بزرگترین مشتریان خارجی شرکت Mitsubishi Materials در سال ۲۰۲۲ بود. از طرفی حدود ۳۵ درصد از درآمد مربوط به کشورهای قاره آسیا، حدود ۴ درصد مربوط به کشورهای قاره اروپا و مابقی سهم از درآمد متعلق به سایر مناطق بود.

به‌طور کلی در سال‌های اخیر شرکت Mitsubishi Materials برنامه‌های متنوعی در بخش زیست‌محیطی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای داشت. استفاده از صفحه‌های خورشیدی و نیروگاه‌های برق‌آبی برای تامین انرژی برق از جمله اقدامات Mitsubishi Materials برای کاهش انتشار کربن بود. در ماه آوریل سال ۲۰۲۲ تقریبا تمام برق مورد نیاز در واحد تولید سرامیک این شرکت در منطقه سایتامای کشور ژاپن از منابع انرژی تجدیدپذیر تولید شد.

شرکت Mitsubishi Materials در نظر دارد تا سال ۲۰۳۱ مقدار انتشار کربن خود را حدود ۴۷ درصد نسبت به سال مبدا ۲۰۱۴ کاهش دهد و تا پایان سال ۲۰۴۶ حجم انتشار کربن خود را تقریبا به صفر برساند. در این راستا، تا سال ۲۰۳۱ حدود ۶۰ درصد از کل برق مصرفی این شرکت از منابع تجدیدپذیر به دست خواهد آمد. از سوی دیگر بازیافت آلومینیوم، پلاستیک، مس و باتری لیتیومی از نمونه برنامه‌های این شرکت در بازیافت ضایعات بود.

بر اساس گزارش این شرکت وسعت جنگل‌های Mitsubishi Materials در کشور ژاپن حدود ۱۴ هزار هکتار است. یکی از پروژه‌های مهم در زمینه حفظ تنوع زیستی در این جنگل‌ها، برنامه‌ریزی برای تبدیل بیش از ۳۰ درصد از این محدوده به عنوان مناطق حفاظت‌شده اعلام شده است.

بر اساس گزارش سالانه شرکت Mitsubishi Materials، در سال ۲۰۲۲ حدود ۵۰،۳ درصد از کل درآمد شرکت از طریق فروش محصولات و ارایه خدمات در کشور ژاپن به دست آمد. از طرفی سهم کشور آمریکا از کل درآمد در این سال حدود ۹ درصد بود. از این رو می‌توان گفت کشور آمریکا یکی از بزرگترین مشتریان خارجی شرکت Mitsubishi Materials در سال ۲۰۲۲ بود.

شرکت Mitsubishi Materials در نظر دارد تا سال ۲۰۳۱ مقدار انتشار کربن خود را حدود ۴۷ درصد نسبت به سال مبدا ۲۰۱۴ کاهش دهد و تا پایان سال ۲۰۴۶ حجم انتشار کربن خود را تقریبا به صفر برساند. در این راستا، تا سال ۲۰۳۱ حدود ۶۰ درصد از کل برق مصرفی این شرکت از منابع تجدیدپذیر به‌دست خواهد آمد.