برنامه‌ریزی برای کاهش ۵۰ درصدی انتشار کربن تا سال ۲۰۳۵ در شرکت گلنکور

شرکت Glencore یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فلز مس در جهان است و از تولیدکنندگان مهم نیکل، کبالت، روی، قلع و زغال‌سنگ در جهان محسوب می‌شود. این شرکت از سهامداران معادن بزرگ مس در جهان مانند Collahuasi، Antamina و Kamoto است که به‌ترتیب در کشورهای شیلی، پرو و کنگو واقع شده‌اند.

به‌طور کلی از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ حجم تولید مس این شرکت روند نزولی داشت و به‌طور متوسط سالانه حدود ۹۸ هزار و ۹۰۰ تن کاهش یافت. در سال ۲۰۲۲ حجم تولید مس این شرکت به حدود ۱ میلیون و ۵۸ هزار تن رسید که تقریبا ۱۳ درصد در مقایسه با سال قبل افت پیدا کرده بود. یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش حجم تولید مس در این سال، فروش معدن ارنست هنری در کشور استرالیا در ماه ژانویه بود.

شرکت Glencore در سال ۱۹۷۰ به عنوان یک شرکت بازرگانی فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده منابع طبیعی در جهان به‌شمار می‌رود. بیش از ۱۴۰ هزار نفر در این شرکت مشغول به فعالیت هستند. از جمله تولیدات این شرکت می‌توان به فلزاتی مانند مس، نیکل، کبالت، روی و قلع اشاره کرد که در این بین مس به عنوان مهم‌ترین فلز تولید شده در شرکت Glencore برشمرده می‌شود.

علاوه بر این شرکت Glencore در زمینه تولید زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی نیز فعالیت می‌کند. واحدهای تولیدکننده زغال‌سنگ این شرکت عمدتا در کشور استرالیا و قاره‌های آفریقا و آمریکای جنوبی واقع شده‌اند. به گزارش این شرکت، حدود ۸۵ درصد از زغال‌سنگ تولید شده در معادن این شرکت به سایر کشورها صادر می‌شود و مابقی سهم به مصرف داخلی این مناطق تعلق دارد. در سال ۲۰۲۲ حجم تولید زغال‌سنگ شرکت Glencore حدود ۱۱۰ میلیون تن اعلام شد. از طرفی این شرکت امکان تامین روزانه حدود ۶ میلیون بشکه نفت خام و محصولات فراوری شده از آن را دارد. دفاتر مرکزی این شرکت برای فروش نفت و فراورده‌های آن در لندن، نیویورک و سنگاپور واقع شده‌اند. گفتنی است که عمده گاز طبیعی شرکت Glencore به مشتریان اروپایی فروخته می‌شود.

با توجه به کاربرد کبالت در باتری‌های قابل شارژ، تولید کبالت در جهان به دلیل ضرورت کاهش انتشار کربن و افزایش استفاده از خودروهای الکتریکی اهمیت بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده است. این فلز یکی از محصولات جانبی تولید شده در معادن مس و نیکل شرکت Glencore محسوب می‌شود و حجم تولید آن در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۳.۸ هزار تن برآورد شده است.

معادن مس مهم این شرکت در کشورهای شیلی، پرو، کنگو و استرالیا قرار گرفته است. معدن Collahuasi در شیلی با ظرفیت تولید ۶۳۰ هزار تن در سال ۲۰۲۲ در جایگاه سومین معدن مس بزرگ جهان قرار گرفت که حدود ۴۴ درصد از سهام این معدن به شرکت Glencore تعلق دارد و شرکت های Anglo American، Mitsui و JX Holdings از دیگر سهام‌داران مهم این معدن به‌شمار می‌رود. معدن Antamina با ظرفیت ۴۵۰ هزار تن در کشور پرو و معدن Kamoto با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در کشور کنگو از دیگر مهم‌ترین معادن مس شرکت Glencore هستند.

فروش معدن ارنست هنری در استرالیا

به‌طور کلی از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ حجم تولید مس شرکت Glencore روند نزولی داشت و به‌طور متوسط سالانه حدود ۹۸ هزار و ۹۰۰ تن کاهش یافت. مطابق گزارش شرکت، کاهش ۸۲ هزار و ۵۰۰ تنی تولید مس در سال ۲۰۱۹ عمدتا به دلیل عملیات تعمیرات و نوسازی تجهیزات در معادن مس آفریقا بود که تا سال ۲۰۲۰ ادامه پیدا کرد و تا حدی موجب کاهش تولید در سال ۲۰۲۰ نیز شد. از طرفی آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ و محدودیت‌های آن حجم تولید مس شرکت Glencore در سال ۲۰۲۰ را با سرعت بیشتری کاهش داد.

در سال ۲۰۲۲ حجم تولید مس این شرکت به حدود ۱ میلیون و ۵۸ هزار تن رسید که تقریبا ۱۳ درصد در مقایسه با سال قبل افت پیدا کرده بود. یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش حجم تولید مس در این سال، فروش معدن ارنست هنری در کشور استرالیا در ماه ژانویه بود. معدن ارنست هنری در شمال شرقی کشور استرالیا قرار گرفته است و به عنوان یکی از معادن بزرگ مس و طلا در این کشور در نظر گرفته می‌شود. فروش این معدن سبب شد تا حجم تولید مس و طلای شرکت Glencore در کشور استرالیا تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کند.

در نمودار ۲ مقدار هزینه سرمایه‌ای شرکت Glencore در سال ۲۰۲۲ به تفکیک محصولات آورده شده است. در مجموع هزینه سرمایه‌ای شرکت حدود ۴.۸ میلیارد دلار بود که تقریبا ۲۳ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش پیدا کرد. حدود ۴۳ درصد از سهم هزینه سرمایه‌ای در سال ۲۰۲۲ به فلزات مس و کبالت تعلق داشت. یکی از پروژه‌های زیست محیطی کلیدی شرکت در این بخش بهینه‌سازی تجهیزات توسعه واحد نمک‌زدایی آب در معدن مس Collahuasi بود. علاوه بر این شرکت Glencore  پروژه‌هایی برای توسعه معادن مس خود در آفریقا و آمریکای جنوبی برنامه‌ریزی کرده است. از طرفی به بهره‌برداری رسیدن معادن جدید نیکل و روی به‌خصوص در کشور کانادا در دستور کار این شرکت قرار دارد که به‌ترتیب حدود ۱۰ درصد و ۲۰ درصد از کل هزینه سرمایه‌ای سال ۲۰۲۲ را شامل می‌شوند.

سرمایه‌گذاری قابل توجه شرکت Glencore بر فلز مس

عمده پروژه‌های شرکت در بخش زغال سنگ، نیکل و روی مربوط به توسعه معادن و بهینه‌سازی تجهیزات به منظور افزایش بهره‌وری و تولید است که عمدتا در کشورهای استرالیا، کانادا و قزاقستان صورت می‌گیرد. از پروژه‌های اصلی Glencore در کشورهای نام‌برده می‌توان به توسعه معادن نیکل Raglan و Onaping و هم‌چنین معدن Kazzinc اشاره کرد.

این شرکت در نظر دارد که تا پایان سال ۲۰۵۰ حجم انتشارات کربن خود را به صفر برساند. برای تحقق این امر برنامه‌ریزی‌هایی برای کاهش ۱۵ درصدی انتشار کربن تا سال ۲۰۲۶ و کاهش ۵۰ درصدی انتشار کربن تا سال ۲۰۳۵ نسبت به سال پایه ۲۰۱۹ صورت گرفته است که عمدتا مربوط به استفاده از منابع تجدیدپذیر برای تامین انرژی، مصرف قراضه مس و بازیافت محصولاتی مانند باتری لیتیومی است. در سال ۲۰۲۱ مقدار انتشار کربن گستره اول (Scope 1) شرکت Glencore حدود ۱۵.۹ میلیون تن بود که به دلیل افزایش تولید محصولاتی مانند زغال‌سنگ این مقدار در سال ۲۰۲۲ به حدود ۱۶.۶ میلیون تن افزایش یافت. با این حال به دلیل کاهش انتشار کربن گستره دوم و سوم این شرکت در سال ۲۰۲۲ مجموع انتشار کربن حدود ۲۷.۱ واحد درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۱ کاهش یافت.

با توجه به کاربرد کبالت در باتری‌های قابل شارژ، تولید کبالت در جهان به دلیل ضرورت کاهش انتشار کربن و افزایش استفاده از خودروهای الکتریکی اهمیت بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده است. این فلز یکی از محصولات جانبی تولید شده در معادن مس و نیکل شرکت Glencore محسوب می‌شود و حجم تولید آن در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۳،۸ هزار تن برآورد شده است.

عمده پروژه‌های شرکت در بخش زغال سنگ، نیکل و روی مربوط به توسعه معادن و بهینه‌سازی تجهیزات به منظور افزایش بهره‌وری و تولید است که عمدتا در کشورهای استرالیا، کانادا و قزاقستان صورت می‌گیرد. از پروژه‌های اصلی Glencore در کشورهای نام‌برده می‌توان به توسعه معادن نیکل Raglan و Onaping و هم‌چنین معدن Kazzinc اشاره کرد.