Vedanta بزرگ‌ترین تولیدکننده سرب و روی در هند

میزان تولید روی شرکت Vedanta طی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ روندی صعودی را طی کرده است. طی سه سال اخیر مجموع تولید روی این شرکت حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ثبت رسیده است. در بین زیرمجموعه‌های این شرکت، سهم Zinc India از تولید روی بیشتر از Zinc International بوده است.

شرکت Vedanta از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سرب و روی در جهان است. این شرکت با ذخیره ۹ میلیون تن روی در جایگاه هشتم ذخایر روی در جهان قرار گرفته است. درآمد این شرکت طی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ روندی صعودی را تجربه کرده است که دلیل این امر افزایش تولید و قیمت مواد معدنی بوده است.

Limited Vedanta یکی از پیشروترین شرکت‌های معدنی جهان است که دارای منابع طبیعی روی، سرب، مس، آلومینیوم، نقره، سنگ آهن، فولاد، نیکل، نفت، گاز و انرژی در جهان است. دارایی‌های Vedanta در هند، آفریقا جنوبی، نامیبیا و استرالیا واقع شده است. فعالیت‌های شرکت بر اکتشاف و تولید فلزات، استخراج نفت و گاز و تولید برق متمرکز است. این شرکت فلزات تصفیه شده را با فرآوری و ذوب مواد معدنی استخراج شده در کارخانه‌های ذوب روی، سرب، نقره، مس، آلومینیوم و سایر تاسیسات فرآوری در هند و آفریقا تولید می‌کند. همچنین با تبدیل فلزات اولیه تولید شده به محصولاتی مانند ورق، میله، شمش، محصولات نورد و غیره در تجارت روی، آلومینیوم و مس، در زمینه تولید محصولات فلزی نیز در کنار فروش مواد اولیه فعال است.

Vedanta بزرگ‌ترین تولیدکننده فلزات اساسی هند و نفت بخش خصوصی است؛ از این رو به‌عنوان بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین شرکت فعال در زمینه منابع طبیعی در هند، نقش مهمی در حمایت از رشد اقتصادی این کشور دارد. بزرگ‌ترین معدن زیرزمینی سرب و روی جهان در هند به نام معدن Rampura Agucha  متعلق به Vedanta است. زنجیره کاملا یکپارچه تولید روی این شرکت در سال ۲۰۲۲ حدود ۷۸ درصد از سهم بازار را در صنعت اولیه روی هند در اختیار دارد.

شرکت Vedanta با ۹ شرکت تابعه که ۲ شرکت Zinc India و Zinc International نیز از شرکت‌های تابعه‌ آن هستند، مشغول به فعالیت است؛ دو شرکت زیر مجموعه مذکور فعال در زمینه مواد معدنی روی، سرب و نقره بوده و به‌ترتیب ۶۴.۹ و ۱۰۰ درصد از سهام آن‌ها متعلق به Vedanta است. ذخایر شرکت Zinc India شامل ۴۴۸ میلیون تن و عمر فعالیت آن بیش از ۲۵ سال است که از مهم‌ترین ذخایر آن به حدود ۳۱ میلیون تن فلز سرب و روی و ۸۷۴ میلیون و ۷۰۰ هزار اونس نقره می‌توان اشاره کرد؛ همچنین این شرکت با ذخیره ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن روی، رتبه هشتم ذخیره روی در جهان را به خود اختصاص داده است. شرکتZinc International دارای منابعی با بیش از ۳۱ میلیون تن فلز محتوی و عمر فعالیت ۳۵ سال است.

افزایش تولید روی در سال ۲۰۲۲

در نمودار ۱ مشخصات میزان تولید روی شرکت Vedanta، در طی سه سال متوالی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ قابل مشاهده است.

همانطور که در جدول ۱ قابل مشاهده است، از بین دو زیرمجموعه شرکت Vedanta همواره Zinc India با اختلاف چشمگیری دارای بیش‌ترین میزان تولید روی در طی سال‌های مورد بررسی بوده است و حدود ۷۳ درصد از کل تولید روی را به خود اختصاص داده است. مجموع تولید روی دو شرکت زیرمجموعه از حدود ۹۲۸ هزار تن در سال ۲۰۲۰ به میزان حدود یک میلیون تن در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. به‌صورت کلی روند تولید روی صعودی بوده و طی سه سال اخیر میزان تولید روی حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده است.

روند تولید روی توسط Zinc India صعودی بوده و از میزان ۶۸۸ هزار تن به میزان ۷۷۶ هزار تن رسیده است. افزایش اتفاق افتاده به‌دلیل رشد تولید در معادن Sawara، SK و Rampura Agucha بوده است. Zinc International کاهش تولید را تجربه کرده است به‌طوری که از میزان ۲۴۰ هزار تن به میزان ۲۲۳ هزار تن رسیده است. این امر به‌دلیل کاهش تولید در معدن BMM و تحت مراقبت و نگه‌داری قرار گرفتن معدن Skorpion از ابتدای ماه می سال ۲۰۲۲ به دلیل ناپایداری‌های ژیوتکنیکی اتفاق افتاده است و از طرفی دیگر در سال ۲۰۲۲ افزایش تولید رخ داده که به‌دلیل افزایش تولید در معدن Gamsberg بوده است.

تغییرات سالیانه درآمد

در نمودار ۲ درآمد کل و درآمد حاصل از فروش روی شرکت Vedanta در طی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ ارایه شده است.

مطابق با نتایج ارایه شده در نمودار ۲ درآمد حاصل از فروش روی حدود ۲۶ درصد از درآمد کل شرکت است. میزان درآمد شرکت و درآمد حاصل از فروش روی، روندی افزایشی داشته است. درآمد شرکت در سال ۲۰۲۲ با افزایش ۵۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ از میزان ۱۱ میلیارد و ۷۹۰ میلیون دلار به میزان ۱۷ میلیارد و ۶۱۹ میلیون دلار رسیده است. همچنین میزان درآمد حاصل از فروش روی که مجموع درآمد دو شرکت Zinc India و Zinc International است، از میزان ۳ میلیارد و ۴ میلیون دلار به میزان ۴ میلیارد و ۴۴۶ میلیون دلار افزایش یافته است.

درآمد حاصل از فروش روی در Zinc India سال ۲۰۲۲، حدود ۳۰ درصد نسبت به سال ماقبل افزایش داشته است که دلیل این امر عمدتا افزایش ۲۲ درصدی قیمت روی بوده است. همچنین سود قبل از کسر بهره، مالیات و استهلاک (EBITDA) 38 درصد افزایش داشته که به دلیل افزایش درآمد بوده است.

سال ۲۰۲۲ درآمد در Zinc International با افزایش ۶۴ درصدی مواجه شده که ناشی از حجم فروش بالاتر در مقایسه با سال ۲۰۲۱ و همچنین افزایش قیمت روی بوده است. از دلایل آن می‌توان به افزایش تولید در معدن Gamsberg و قیمت‌های بالاتر در LME اشاره کرد. سود قبل از کسر بهره، مالیات و استهلاک (EBITDA) به‌دلایل مذکور حدود ۷۲ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۱ داشته است.

از بین دو زیرمجموعه شرکت Vedanta همواره Zinc India با اختلاف چشمگیری دارای بیش‌ترین میزان تولید روی در طی سال‌های مورد بررسی بوده است و حدود ۷۳ درصد از کل تولید روی را به خود اختصاص داده است. مجموع تولید روی دو شرکت زیرمجموعه از حدود ۹۲۸ هزار تن در سال ۲۰۲۰ به میزان حدود یک میلیون تن در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

درآمد حاصل از فروش روی حدود ۲۶ درصد از درآمد کل شرکت است. میزان درآمد شرکت و درآمد حاصل از فروش روی، روندی افزایشی داشته است. درآمد شرکت در سال ۲۰۲۲ با افزایش ۵۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ از میزان ۱۱ میلیارد و ۷۹۰ میلیون دلار به میزان ۱۷ میلیارد و ۶۱۹ میلیون دلار رسیده است.