جایگاه ویژه فلز مس و روی در درآمد شرکت MMG

شرکت Minerals and Metals Group از تولیدکنندگان بزرگ فلزاتی از قبیل مس، روی، قلع، طلا، نقره و مولیبدن است. معدن Las Bambas که در جایگاه نهمین معدن بزرگ جهان قرار دارد از معادن اصلی این شرکت برشمرده می‌شود. تولید کاتد مس این شرکت در معدن Kinsevere واقع در کشور جمهوری کنگو انجام می‌شود.

حدود ۶۸ درصد از کل درآمد شرکت در سال ۲۰۲۲ از طریق فروش کنسانتره و کاتد مس به دست آمد که این امر اهمیت این فلز را در درآمد شرکت نشان می‌دهد. کاهش قیمت جهانی مس در سال ۲۰۲۲ موجب شد تا درآمد و حاشیه سود شرکت MMG نسبت به سال ۲۰۲۱ افت پیدا کند. پس از مس، فلز روی با سهم ۱۷ درصد مهم‌ترین منبع درآمد شرکت MMG در سال ۲۰۲۲ محسوب می‌شود.

شرکت Minerals and Metals Group در ژوئن سال ۲۰۰۹ تاسیس شد. تا قبل از سال ۲۰۰۹ این شرکت به عنوان زیرمجموعه شرکت Oz Minerals مشغول به فعالیت بود. این شرکت از تولیدکنندگان مهم فلزاتی مانند مس، روی، قلع و نیکل در جهان به شمار می‌رود. علاوه بر این فلزات گران‌بهایی مانند طلا، نقره و مولیبدن از معادن این شرکت استخراج می‌شوند. دفتر مرکزی شرکت MMG در شهر ملبورن در کشور استرالیا واقع شده است.

یکی از معادن مهم شرکت MMG معدن Dugald River در کشور استرالیا است که در لیست ۱۰ واحد بزرگ تولیدکننده فلز نیکل در جهان قرار دارد. عمر این معدن بیش از ۲۰ سال تخمین زده شده است و محصول اصلی تولیدی آن کنسانتره نیکل است. فلزاتی مانند نقره و روی از محصولات جانبی تولید شده در این معدن به شمار می‌روند. در نوامبر سال ۲۰۱۷ این معدن آماده بهره‌برداری شد و ظرفیت تولید کنسانتره نیکل آن سالانه حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن تخمین زده شد. نزدیک به ۵۰۰ نفر در این معدن و واحد تولید کنسانتره نیکل آن مشغول به کار هستند.

مهم‌ترین معدن مس شرکت MMG معدن Las Bambas در کشور پرو با ظرفیت تولید سالانه ۴۰۰ هزار تن کنسانتره مس است. علاوه بر تولید کنسانتره مس، کنسانتره مولیبدن و فلزات گران‌بهایی مانند طلا و نقره در این معدن تولید و به فروش می‌رسند. شرکت MMG با در اختیار داشتن حدود ۵/۶۲ درصد از سهام، بزرگترین سهامدار این معدن محسوب می‌شود. علاوه بر این، معدن Rosebery در استرالیا تولیدکننده مهم کنسانتره روی این شرکت است که محصولاتی مانند مس و کنسانتره قلع از این معدن به دست می‌آید. از دیگر معادن بزرگ مس این شرکت می‌توان به Kinsevere در کشور جمهوری کنگو اشاره کرد. معدن Kinsevere از سال ۲۰۰۷ به تولید کاتد مس مشغول بوده و در سال ۲۰۱۲ به شرکت MMG پیوست.

کاهش ۱۶،۹ درصدی حاشیه سود EBITDA

در نمودار ۱ مقدار درآمد و حاشیه سود EBITDA شرکت MMG از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ آورده شده است. درآمد این شرکت در دوره مورد بررسی به متوسط سالانه ۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار بود و میانگین حاشیه سود EBITDA در این سال‌ها حدود ۵۰.۶ درصد برآورد شد.

تغییرات درآمد شرکت در این دوره عمدتا تحت تاثیر عواملی از جمله تغییرات نسبی حجم فروش سالانه و نوسانات قیمت جهانی مس بود. از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ متوسط قیمت جهانی مس از حدود ۶.۵۲۳ دلار بر تن به حدود ۶،۱۸۱ دلار بر تن رسید. این امر موجب شد تا درآمد شرکت MMG از حدود ۳ میلیارد و ۶۷۰ میلیون دلار تقریبا به ۳ میلیارد و ۳۴ میلیون دلار کاهش یابد. در سال ۲۰۲۱ با افزایش قابل توجه قیمت مس، درآمد این شرکت به حدود ۴ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرد. در این سال متوسط قیمت جهانی مس نزدیک به ۹،۳۱۴ دلار بر تن برآورد شد؛ بنابراین حاشیه سود شرکت رشد زیادی را تجربه کرد. حاشیه سود EBITDA در سال ۲۰۲۱ تقریبا به ۶۴.۱ درصد و بیشترین مقدار در این دوره رسید.

در سال پایانی دوره مورد بررسی درآمد شرکت نزدیک به ۳۰،۸ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش یافت و به حدود ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار رسید. علاوه بر این حاشیه سود EBITDA نزدیک به ۱۶،۹ درصد کاهش یافت. با توجه به گزارش شرکت MMG کاهش درآمد و سود شرکت در سال ۲۰۲۲ به دلیل کاهش فروش در معادن Las Bambas و Rosebery و هم‌چنین کاهش قیمت جهانی مس بود. در این سال قیمت جهانی مس به‌طور میانگین حدود ۸،۷۹۷ دلار بر تن محاسبه شد.

سهم بالای معادن مس در درآمد شرکت MMG

به‌طور کلی فلز مس جایگاه ویژه‌ای در درآمد شرکت MMG دارد. در سال ۲۰۲۲ حدود ۲ میلیارد و ۲۳۰ میلیون دلار از کل درآمد شرکت از فروش کنسانتره و کاتد مس به دست آمد که سهم ۶۸ درصدی از کل درآمد را به خود اختصاص داد. حدود ۶۴ درصد از کل درآمد در سال ۲۰۲۲ به معدن Las Bambas که مهم‌ترین و بزرگترین معدن مس شرکت به شمار می‌رود تعلق داشت. از طرفی تقریبا ۱۳ درصد از سهم درآمد در این سال به معدن مس Kinsevere تعلق داشت.

درآمد حاصل از فروش فلز روی حدود ۱۷ درصد از درآمد سال ۲۰۲۲ را تشکیل داد و می‌توان گفت دومین فلز پردرآمد شرکت MMG در این سال بود. سهم درآمد دیگر فلزات تولید شده در این شرکت شامل قلع، طلا و نقره به ترتیب حدود ۲ درصد، ۵ درصد و ۴ درصد بود و مابقی سهم به فلز مولیبدن اختصاص پیدا کرد. دو معدن مهم دیگر شرکت شامل Dugald River و Rosebery به ترتیب سهم ۱۵ درصد و ۸ درصدی از درآمد شرکت در سال ۲۰۲۲ را دارا بودند.

در سال ۲۰۲۲ حجم تولید روی و قلع از معدن Rosebery به ترتیب حدود ۵۱ هزار و ۱۶۰ تن و ۱۸ هزار و ۸۰ تن اعلام شد. با توجه به برآوردهای صورت گرفته توسط شرکت MMG، انتظار می‌رود حجم تولید روی در سال ۲۰۲۳ در بازه ۵۵ تا ۶۵ هزار تن باشد. حجم تولید روی از معدن Dugald River در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۷۳ هزار تن بود که انتظار می‌رود این مقدار در سال ۲۰۲۳ بین ۱۷۰ تا ۱۸۵ هزار تن باشد. علاوه بر این، شرکت MMG در نظر دارد تا حجم تولید کنسانتره مس خود را در بازه ۲۶۵ تا ۳۰۵ هزار تن قرار دهد. هم‌چنین پیش‌بینی شده است که تولید کاتد در معدن Kinsevere در سال ۲۰۲۳ بین ۴۰ تا ۴۸ هزار تن باشد.

مهم‌ترین معدن مس شرکت MMG معدن Las Bambas در کشور پرو با ظرفیت تولید سالانه ۴۰۰ هزار تن کنسانتره مس است. علاوه بر تولید کنسانتره مس، کنسانتره مولیبدن و فلزات گران‌بهایی مانند طلا و نقره در این معدن تولید و به فروش می‌رسند. شرکت MMG با در اختیار داشتن حدود ۵/۶۲ درصد از سهام، بزرگترین سهامدار این معدن محسوب می‌شود.

. در سال ۲۰۲۲ حدود ۲ میلیارد و ۲۳۰ میلیون دلار از کل درآمد شرکت از فروش کنسانتره و کاتد مس به دست آمد که سهم ۶۸ درصدی از کل درآمد را به خود اختصاص داد. حدود ۶۴ درصد از کل درآمد در سال ۲۰۲۲ به معدن Las Bambas که مهم‌ترین و بزرگترین معدن مس شرکت به شمار می‌رود تعلق داشت.