افزایش ۶۱ درصدی درآمد روی شرکت Trevali در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته

محصول اصلی Trevali فلز روی است که در درجه اول به عنوان یک فلز صنعتی استفاده می‌شود. همچنین این شرکت مواد معدنی سرب، نقره، طلا و مس را به‌عنوان محصولات جانبی روی تولید می‌کند. این شرکت در طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های اکتشاف، استخراج و توسعه و همچنین واحدهای فرآوری مواد معدنی تخصص دارد.

در سال ۲۰۲۱ سه معدن ماده معدنی به نام‌های perkoa، rosh pinah و caribou که تحت بهره‌برداری این شرکت هستند که در کشورهای کانادا و آفریقا واقع شد‌ند. میزان تولید روی طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ روندی نزولی را طی کرده است. در عین حال میزان درآمد حاصل از روی نیز افزایش یافته است و از میزان ۲۵۵ هزار دلار به میزان ۳۳۰ هزار دلار رسیده است. حدود ۹۰ درصد از درآمد شرکت از طریق فروش روی حاصل می‌شود.

شرکت معدنی Trevali تخصص در فعالیت‌های اکتشافی، استخراج، توسعه و فرآوری مواد معدنی دارد. این شرکت تولیدکننده جهانی فلزات پایه است که شامل مواد معدنی روی، سرب و نقره است. دارایی‌ها و معادن عملیاتی شرکت در کانادا، بورکینافاسو و نامیبیا واقع شده است. دفتر مرکزی آن در کانادا نیز قرار دارد. از پروژه‌های توسعه می‌توان به کارخانه شتشوی سریع اکسید اکتیو (ROL) در معدن caribou اشاره کرد.

Trevali دارای ۳ معدن عملیاتی است که شامل معدن perkoa در بورکینافاسو (آفریقای غربی)، معدن caribou در کانادا و معدن rosh pinah در نامیبیا (آفریقا) است. معدن perkoa دارای مواد معدنی روی، سرب و نقره است و ۳ هزار تن ماده فرآوری در روز تولید دارد. همچنین معدن caribou تنها دارای ماده معدنی روی است که در روز ۲ هزار تن ماده فرآوری شده تولید می‌کند. معدن rosh pinah با داشتن مواد معدنی روی، سرب و نقره، ۳ هزار تن در روز تولید مواد فرآوری شده را در دست دارد؛ همچنین از این معادن کنسانتره روی نیز تولید می‌شود. معدن Santander در پرو نیز در سال ۲۰۲۰ جز معادن شرکت بوده که تولید روی، سرب و نقره را در دست داشته است؛ اما در تاریخ ۳ دسامبر ۲۰۲۱ تصمیم به فروش آن گرفته شده است. علاوه بر این trevali مالک پروژه halfmile در کانادا، استان New Brunswick است، همچنین پروژه ruttan در کانادا، شمال Manitoba را در دست دارد.

در آگوست سال ۲۰۲۰، یک مطالعه پیش امکان سنجی برای توسعه معدن rosh pinah برنامه‌ریزی شد؛ که پیش‌بینی شده است توان عملیاتی معدن را تا ۸۶ درصد افزایش دهد و از ۰.۷ میلیون تن در سال به ۱.۳ میلیون تن برسد و هزینه‌های عملیاتی را به‌طور قابل توجهی نیز کاهش دهد. این مطالعات در آگوست سال ۲۰۲۱ منتشر شد.

آمار تولید روی

در جدول ۱ مشخصات معادن روی شرکت Trevali، میزان تولید هر یک در طی سه سال متوالی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ قابل مشاهده است.

همان‌طور که در جدول ۱ قابل مشاهده است که معدن perkoa طی ۳ سال مورد بررسی بیشترین سهم را در تولید روی داشته است که به‌طور متوسط حدود ۴۹ درصد از کل تولید روی در هر سال متعلق به معدن perkoa بوده است. البته شایان ذکر است که این معدن تنها دارای ماده معدنی روی است. در رتبه دوم، معدن rosh pinah قرار دارد که بعد از معدن perkoa سهمی معادل ۲۵ درصد از تولید روی را در اختیار داشته است. بعد از این دو معدن، معادن caribou و Santander کمترین سهم را در تولید روی دارند. میزان تولید روی در معادن روندی نزولی داشته و از میزان حدود ۴۱۷ میلیون پوند به میزان ۲۷۱ میلیون پوند رسیده است.

۲۰۲۰ سالی چالش‌برانگیز برای شرکت بوده و با خطرات متعددی مواجه شده که در ارتباط با شیوع کووید-۱۹ بوده است. تا جایی که وخامت بازار جهانی روی به دلیل چالش‌های ارایه شده توسط کووید-۱۹ و هزینه‌های بالای تصفیه کنسانتره، عملیات معدن caribou را در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ غیراقتصادی کرد. از این رو معدن caribou در ۲۶ مارس سال ۲۰۲۰ به دلیل شرایط نامطلوب بازار روی و چالش‌های بهره‌وری، تحت مراقبت و نگه‌داری موقت قرار گرفت، که با پیشرفت عملیاتی و بهبود شرایط بازار روی، در فوریه سال ۲۰۲۱ مجدد عملیات خود را آغاز کرد و در مارس سال ۲۰۲۱ اولین تولید خود را تحویل داد. از این رو در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ مقداری کمتر از سال ۲۰۱۹ برای تولید این معدن ذکر شده است.

شرکت Trevali در ۲۶ ژوئن سال ۲۰۲۰ به دلیل شناسایی موارد مثبت کووید-۱۹، عملیات استخرج و آسیاب در معدن Santander را به‌طور موقت به حالت تعلیق درآورد و در ۲۵ جولای ۲۰۲۰ شروع مجدد عملیات معدنی را از سر گرفت. به همین دلیل حدود ۱۲ درصد میزان تولید در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ افت داشته است.

در نمودار ۱ درآمد کل و درآمد حاصل از فروش روی شرکت Trevali در طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ ارایه شده است. شایان ذکر است که درآمد این شرکت اغلب از تولید روی حاصل می‌شود.

مطابق با نتایج ارایه شده در نمودار ۲ و اطلاعات منتشر شده توسط شرکت Trevali،  میزان درآمد این شرکت در سال ۲۰۲۱ حدود ۳۴۳ میلیون دلار بوده که افزایش ۶۱ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. از دلایل این افزایش می‌توان به تقویت میانگین قیمت سالانه روی و هزینه پایین‌تر تصفیه کنسانتره روی اشاره کرد. درآمد کل شرکت روندی نزولی داشته و از میزان ۳۸۶ میلیون دلار به میزان ۳۴۳ میلیون دلار رسیده است. همچنین وضعیت درآمد حاصل از فروش روی نیز کاهشی بوده است. درآمد حاصل از فروش روی بیشترین سهم را در درآمد شرکت داشته به‌طوری که در ۳ سال مورد بررسی حدود ۹۰ درصد از درآمد کل به فروش روی اختصاص دارد.

مطابق با اطلاعات منتشر شده توسط شرکت Trevali بیشترین درآمد روی همانند بیشترین تولید، مختص معدن perkoa بوده است. معدن Santander به دلیل تعطیلی و تصمیم به فروش آن در سال ۲۰۲۱ تولید و درآمدی نداشته است. همچنین در سال ۲۰۲۱ مالکیت این شرکت نسبت به این معدن صفر عنوان شده است.

معدن caribou در ۲۶ مارس سال ۲۰۲۰ به دلیل شرایط نامطلوب بازار روی و چالش‌های بهره‌وری، تحت مراقبت و نگه‌داری موقت قرار گرفت، البته با پیشرفت عملیاتی و تجاری و بهبود شرایط بازار روی، در فوریه سال ۲۰۲۱ مجدد عملیات خود را آغاز کرد و در مارس سال ۲۰۲۱ اولین تولید خود را تحویل داد.

شرکت Trevali در ۲۶ ژوین سال ۲۰۲۰ به دلیل شناسایی موارد مثبت کووید-۱۹، عملیات استخرج و آسیاب در معدن Santander را به‌طور موقت به حالت تعلیق درآورد و در ۲۵ جولای ۲۰۲۰ شروع مجدد عملیات معدنی از سر گرفته شد. به همین دلیل حدود ۱۲ درصد میزان تولید در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ افت داشته است.