افزایش تولید روی چین در سال ۲۰۲۳ تا آخر ماه آگوست

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده روی و همچنین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آن در جهان است. از طرفی به‌دلیل تقاضای زیاد در چین، این کشور از واردکنندگان این محصول نیز محسوب می‌شود. بیش‌ترین مصرف روی در تولید فولاد گالوانیزه است که در بخش ساخت و ساز و خودرو استفاده می‌شود.

تولید روی چین در سال ۲۰۲۳ تا ماه اگوست روندی افزایشی را تجربه کرده است که از دلایل افزایش تولید می‌توان به شروع تولید کارخانجاتی که به‌دلیل تعمیرات و نگه‌داری تعطیل بودند اشاره کرد که تولید خود را پس از شروع به کار افزایش دادند. شروع مجدد تولید واحدهای ذوب بازیافت روی نیز در رشد تولید اثرگذار بوده است.

سال ۲۰۲۲ تولید معدنی روی در چین به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده است. این کشور بزرگ‌ترین تولیدکننده این فلز پایه روی در جهان و به‌طور هم‌زمان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این فلز به شمار می‌رود؛ به‌طوری که با وجود تولید بیش از ۴ میلیون تن روی در سال، این کشور از بزرگ‌ترین واردکنندگان روی در جهان نیز به‌شمار می‌رود. صنعت بزرگ فولاد (گالوانیزه) مهم‌ترین دلیل مصرف قابل توجه روی در چین است. دو کشور پرو و استرالیا به‌ترتیب دومین و سومین کشورهای تولید روی معدنی در جهان در سال ۲۰۲۲ بودند. حدود ۶۰ درصد از مصرف روی در فولاد گالوانیزه است که به‌طور گسترده در بخش‌های ساخت و ساز و خودرو استفاده می‌شود.

افزایش تولید روی در چین سال ۲۰۲۳

روند تولید ماهانه روی چین تا آخر ماه آگوست در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ در نمودار ۱ قابل مشاهده است.

مطابق با نمودار ۱ و با بررسی داده‌های تولید ماهانه روی چین تا ماه آگوست در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، در هر دو سال بیشترین تولید، در ماه مارس رخ داده که در سال ۲۰۲۲ میزان ۵۹۱ هزار تن و سال ۲۰۲۳ مقدار تولید ۶۴۴ هزار تن بوده است. گفتنی است با توجه به قرارگیری تعطیلات سال نو میلادی در ماه فوریه و همین‌طور زمان‌بندی مربوط به تعمیرات و نگهداری سالانه برخهی کارخانه‌های بزرگ در این بازه، به‌طور کلی آمار تولید محصولات صنعتی چین در این دو ماه همواره به‌صورت تجمعی منتشر می‌شود؛ در سال ۲۰۲۲ مجموع مقدار تولید روی چین در این دو ماه ۱ میلیون و ۵۶ هزار تن بوده و در سال ۲۰۲۳، با افزایش ۲ درصد به میزان ۱ میلیون و ۷۳ هزار تن رسیده است.

از ماه فوریه تا آگوست سال ۲۰۲۳ نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۲۲، افزایش تولید روی در چین رخ داده است. بیشترین افزایش تولید در ماه آوریل حدود ۱۱ درصد بوده که موجب شده است میزان تولید از ۵۳۷ هزار تن به ۵۹۴ هزار تن در این ماه برسد. همچنین در سال ۲۰۲۳ تا ماه آگوست روند تولید نیز صعودی بوده است. طرح مازاد تولید ذوب داخلی و از سرگیری فعالیت کارخانه‌های ذوب ثانویه روی، موجب افزایش تولید در ماه‌های اخیر شده است.

تولید روی در ماه مارس سال ۲۰۲۲ افزایش ۵۳ هزار تنی نسبت به سال گذشته داشته است و از ۵۹۱ هزار تن در سال ۲۰۲۲ به میزان ۶۴۴ هزار تن در سال ۲۰۲۳ رسیده است. در فصل دوم سال ۲۰۲۲ افزایش تولید روی به‌طور میانگین در ۳ ماه حدود ۸ درصد بوده و همانطور که گفته شد ماه آوریل بیشترین افزایش را دشته است. از دلایل این افزایش می‌توان به شروع تولید کارخانجات ذوب پس از تعمیرات و نگه‌داری اشاره کرد که تولید خود را افزایش دادند. هرچند با ورود به ماه مارس قطع برق بر کارخانه‌های ذوب در Qujing و Kunming تاثیر گذاشته البته این تاثیر، کاهش زیادی را به همراه نداشته است.

در مجموع می‌توان گفت که تولید روی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ در چین روندی صعودی داشته، اگرچه تولید اکثر کارخانه‌های ذوب در Yunnan بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش را رقم زده است؛ همچنین تعمیرات و نگه‌داری در کارخانه ذوب Honghe تولید را کاهش داده است؛ اما به‌دلیل لغو محدودیت‌های ناشی از کووید-۱۹، افزایش فعالیت اقتصادی در چین و شروع فعالیت کارخانجات تعطیل در این ماه، از کاهش زیاد تولید جلوگیری شده است.

در ۲ ماه ابتدایی  فصل سوم سال ۲۰۲۳ (جولای و آگوست) نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش بین ۲ تا ۳ درصد تولید رخ داده است. تولید در ماه جولای نسبت به ماه قبل از خود ۵ درصد کاهش داشته است.

افزایش تولید تجمعی روی

وضعیت تولید تجمعی روی چین تا ماه آگوست در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ در نمودار ۲ قابل مشاهده است.

با نگاهی به نمودار ۲ و نمودار ۱ می‌توان دریافت که با توجه به تفاوت‌هایی که در تولید ماهانه روی چین در ماه‌های مختلف سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ وجود داشته است، میزان تولید تجمعی تا انتهای ماه آگوست، تفاوت نسبتا محسوسی را نسبت به سال قبل به نمایش گذاشته است. به‌طوری که تا انتهای این ماه، افزایش حدود ۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. به‌طوری که از مقدار ۴ میلیون و ۳۳۷ هزار تن به ۴ میلیون و ۵۳۸ هزار  تن رسیده است.

عملکرد اقتصادی بهتر و همین‌طور دوره‌های کوتاه‌تر تعطیلی‌های برنامه‌ریزی شده مربوط به تعمیرات و نگهداری در بهبود میزان تولید در سال ۲۰۲۳ تا این مقطع از سال تاثیرگذار بوده است. افزایش محسوس تولید تا ژوئن نسبت به مدت مشابه سال قبل در بهبود این آمار تاثیرگذار بوده است؛ حال آن‌که تولید در دو ماه جولای و آگوست تفاوت چندانی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ ندارد.

تولید روی در ماه مارس سال ۲۰۲۲ افزایش ۵۳ هزار تنی نسبت به سال گذشته داشته است و از ۵۹۱ هزار تن در سال ۲۰۲۲ به میزان ۶۴۴ هزار تن در سال ۲۰۲۳ رسیده است. در فصل دوم سال ۲۰۲۲ افزایش تولید روی به‌طور میانگین در ۳ ماه حدود ۸ درصد بوده و همانطور که گفته شد ماه آوریل بیشترین افزایش را داشته است.

از ماه فوریه تا آگوست سال ۲۰۲۳ نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۲۲، افزایش تولید روی در چین رخ داده است. بیشترین افزایش تولید در ماه آوریل حدود ۱۱ درصد بوده که موجب شده است میزان تولید از ۵۳۷ هزار تن به ۵۹۴ هزار تن در این ماه برسد. همچنین در سال ۲۰۲۳ تا ماه آگوست روند تولید نیز صعودی بوده است.