افزایش ظرفیت واحد تغلیظ کنسانتره مس کشور قزاقستان در سال ۲۰۲۲

شرکت KAZ Minerals از تولیدکنندگان مهم مس در کشور قزاقستان محسوب می‌شود و معادن بزرگی مانند Aktogay و Bozshakol در شرق و شمال قزاقستان به این شرکت تعلق دارد. علاوه بر این معدن Bozymchak در نواحی شمالی کشور قزقیزستان از دیگر معادن مهم این شرکت برشمرده می‌شود.

در سال ۲۰۲۲ مجموع مصرف انرژی در شرکت KAZ Minerals حدود ۱۵.۹ پتاژول اعلام شد که این مقدار حدود ۲۱.۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت. یکی از دلایل مهم رشد مصرف انرژی در سال ۲۰۲۲ افزایش فعالیت واحدهای تغلیظ این شرکت بود که موجب افزایش تولید و درنتیجه رشد مصرف برق شد.

شرکت KAZ Minerals یکی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده محصولات بالادست مس است که در زمینه تولید کنسانتره  و کاتد مس، استخراج از معادن و پروژه‌های اکتشافی در حال فعالیت است. معادن و واحدهای تولیدی این شرکت در کشورهای قزاقستان و قرقیزستان قرار دارد. این شرکت بیش از ۸۰ سال سابقه فعالیت در زمینه استخراج معادن در کشور قزاقستان دارد.

معدن Aktogay از بزرگترین معادن شرکت KAZ Minerals محسوب می‌شود و ذخایر قابل توجهی از فلز مس را در خود جای داده است. این معدن در سمت شرق کشور قزاقستان واقع شده است و از معادن مس روباز به‌شمار می‌رود. به گزارش شرکت KAZ Minerals، حجم ذخایر مس معدن Aktogay نزدیک به یک میلیون و ۹۲۰ هزار تن تخمین زده شده است که عمدتا به صورت مس سولفیدی است.

با توجه به پروژه‌های اکتشافی صورت گرفته توسط شرکت KAZ Minerals در سال‌های اخیر، عمر معدن Aktogay حدود ۲۵ سال در نظر گرفته شده است. عیار مس خاک سولفیدی این معدن به‌طور متوسط حدود ۰.۳۴ درصد و خاک اکسیدی حدود ۰.۲۷ درصد اعلام شده است. در سال ۲۰۲۲ حجم تولید مس این معدن حدود ۲۲۸ هزار تن بود. در سال ۲۰۲۱ ظرفیت واحد تغلیظ این معدن حدود ۲۵ میلیون تن بود که با آغاز بهره‌برداری واحد تغلیظ جدید این معدن در سال ۲۰۲۲، مجموع ظرفیت واحدهای تغلیظ به ۵۰ میلیون تن افزایش پیدا کرد.

از دیگر معادن این شرکت در کشور قزاقستان می‌توان به معدن Bozshakol واقع در شمال این کشور اشاره کرد. عمر این معدن حدود ۴۰ سال تخمین زده شده است و ظرفیت واحد تغلیظ آن سالانه حدود ۳۰ میلیون تن است. آخرین برآوردهای شرکتKAZ Minerals نشان می‌دهد که حجم ذخایر مس این معدن حدود یک میلیون و ۱۲۰ هزار تن با عیار متوسط حدود ۰.۳۵ درصد است. در سال ۲۰۲۲ حجم تولید مس معدن Bozshakol حدود ۱۰۲ هزار تن بود. گفتنی است که خاک این معدن علاوه بر مس دارای فلزات گران‌بها مانند طلا و نقره است. از طرفی این شرکت تولیدکننده فلز مولیبدن به عنوان محصولات جانبی کنسانتره مس به‌شمار می‌رود.

گفتنی است که این شرکت ۳ معدن زیرزمینی در نواحی شرق کشور قزاقستان به نام‌های Orlovsky، Artemyevsky و Irtyshsky دارد. در سال ۲۰۲۲ مجموع تولید مس این ۳ معدن حدود ۴۴ هزار تن بود و عیار متوسط مس موجود در خاک این معادن حدود ۱.۹۸ درصد اعلام شد. علاوه بر این مجموع تولید طلا از این معادن نزدیک به ۱۳ هزار و ۹۰۰ اونس بود.

معدن Bozymchak واقع در شمال کشور قزقیزستان در نیمه دوم سال ۲۰۱۴ به بهره‌برداری رسید. در سال ۲۰۲۲ تولید مس معدن Bozymchak حدود ۶ هزار و ۲۰۰ تن با متوسط عیار ۰.۶۶ درصد بود. از طرفی حجم تولید طلا حدود ۳۸ هزار و ۱۰۰ اونس اعلام شد. در حال حاضر Bozymchak به عنوان یک معدن روباز در حال فعالیت است اما پروژه‌هایی برای استخراج زیرزمینی از ذخایر این معدن در دستور کار شرکت KAZ Minerals قرار دارد.

کاهش تولید در ۳ ماهه چهارم سال ۲۰۲۲

در نمودار ۱ حجم تولید ۳ ماهه شرکت KAZ Minerals آورده شده است. به‌طور کلی تولید مس شرکت در دوره مورد بررسی صعودی بود. در ۳ ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ حجم تولید مس این شرکت حدود ۷۴ هزار و ۸۰۰ تن بود که این مقدار در ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۱ به حدود ۸۹ هزار و ۹۰۰ تن افزایش یافت. یکی از دلایل مهم این امر افزایش ظرفیت (Ramp Up) واحد تولیدکننده کنسانتره مس در معدن Aktogay بود.

در ۳ ماهه پایانی سال ۲۰۲۲ حجم تولید مس این شرکت به ۹۷ هزار و ۸۰۰ تن رسید که نسبت به دوره قبل حدود ۱۰ درصد کاهش یافت. طبق گزارش شرکت KAZ Minerals، دلیل این امر کاهش تولید مس سولفیدی معدن Aktogay بود. حجم تولید معادن Aktogay و Bozshakol در ۳ ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ به‌ترتیب ۵۹ هزار و ۷۰۰ تن و ۲۴ هزار و۲۰۰ تن بود. در ۳ ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ حجم فروش مس حدود حدود ۱۰۲ هزار تن بود که نسبت به دوره قبل تقریبا ۸.۸ درصد افزایش پیدا کرد. طبق گزارش شرکت اختلاف تولید و فروش در این دوره از طریق موجودی انبار تامین شد.

گفتنی است که در فرآیند استخراج و تولید مس مقدار قابل توجهی انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو شرکتKAZ Minerals در نظر دارد تا به منظور کاهش انتشار کربن از منابع تجدیدپذیر برای تامین انرژی خود بهره ببرد. علاوه بر این کاهش مصرف آب حین تولید کنسانتره در دستور کار این شرکت قرار گرفته است. در حال حاضر حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از آب مورد نیاز شرکت KAZ Minerals مورد بازیافت قرار می‌گیرد.

در سال ۲۰۲۲ مجموع مصرف انرژی در شرکت KAZ Minerals حدود ۱۵.۹ پتاژول اعلام شد که این مقدار حدود ۲۱.۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت. یکی از دلایل مهم رشد مصرف انرژی در سال ۲۰۲۲ افزایش فعالیت واحدهای تغلیظ این شرکت بود که موجب افزایش تولید و درنتیجه رشد مصرف برق شد.

در سال ۲۰۲۲ حدود ۷۵ درصد از کل انرژی مورد استفاده در این شرکت به برق اختصاص داشت. حدود ۱۷ درصد از مصرف انرژی در این سال مربوط به سوخت دیزل بود که عمدتا به عنوان سوخت مورد نیاز در بخش حمل و نقل این شرکت کاربرد داشت. حدود ۷ درصد از مصرف انرژی در بخش گرما بود و مابقی سهم به سایر انرژی‌های مورد استفاده در این سال تعلق گرفت.

در سال ۲۰۱۵ حجم مصرف انرژی به‌ازای فرآوری یک هزار تن خاک مس سولفیدی در این شرکت حدود ۰.۸۶ تراژول بود. طبق گزارش این شرکت در سال ۲۰۲۱ به‌ازای فرآوری یک هزار تن خاک مس سولفیدی حدود ۰.۱۹ تراژول انرژی مورد استفاده قرار گرفت که این مقدار در سال ۲۰۲۲ به حدود ۰.۱۸ تراژول کاهش یافت. یکی از دلایل کاهش مصرف انرژی استفاده از تجهیزات و تکنولوژی‌های جدید در فرآیند تولید کنسانتره بود.

لازم به ذکر است که عمده واحدهای تولیدکننده مس شرکت KAZ Minerals در فاصله نسبتا نزدیکی به کشور چین قرار دارند. این در حالی است که کشور چین بازار بسیار بزرگی برای مصرف محصولات بالادست مس محسوب می‌شود. در حال حاضر کشور چین یکی از مشتریان مهم شرکت KAZ Minerals به‌شمار می‌آید. این شرکت در نظر دارد تا با انجام پروژه‌های اکتشافی، افزایش تولید مس و بهبود فرآیند تولید بتواند فرصت بیشتری برای صادرات به چین در سال‌های آتی در اختیار داشته باشد.

به‌طور کلی تولید مس شرکت در دوره مورد بررسی صعودی بود. در ۳ ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ حجم تولید مس این شرکت حدود ۷۴ هزار و ۸۰۰ تن بود که این مقدار در ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۱ به حدود ۸۹ هزار و ۹۰۰ تن افزایش یافت. یکی از دلایل مهم این امر افزایش ظرفیت (Ramp Up) واحد تولیدکننده کنسانتره مس در معدن Aktogay بود.

در سال ۲۰۱۵ حجم مصرف انرژی به‌ازای فرآوری یک هزار تن خاک مس سولفیدی در این شرکت حدود ۰.۸۶ تراژول بود. طبق گزارش این شرکت در سال ۲۰۲۱ به‌ازای فرآوری یک هزار تن خاک مس سولفیدی حدود ۰.۱۹ تراژول انرژی مورد استفاده قرار گرفت که این مقدار در سال ۲۰۲۲ به حدود ۰.۱۸ تراژول کاهش یافت.