آفریقای جنوبی طلایه‌دار تولید کروم معدنی در جهان

در سال ۲۰۲۲ بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سنگ و کنسانتره کروم آفریقای جنوبی با میزان ۱۸ میلیون تن، ترکیه به مقدار ۶.۹ میلیون تن، قزاقستان ۴.۶ میلیون تن، هند حدود ۴ میلیون تن و فنلاند ۲.۲ میلیون تن بودند. شایان ذکر است که چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کروم بیشترین میزان کروم را از آفریقای جنوبی وارد کرده‌است.

تولید جهانی کروم در ۵ سال گذشته با فراز و فرودهایی همراه بوده است. تولید جهانی فرو کروم در سال ۲۰۲۲ به میزان ۴۱ میلیون تن رقم خورده است که با توجه به آمارهای ثبت شده ناشی از کاهش تولید کروم در کشورهای برتر تولید کننده به‌ویژه آفریقای جنوبی است. کروم در ساخت فولاد زنگ نزن بسیار مهم است. اکثر فولادهای ضد زنگ حاوی حدود ۱۸ درصد کروم هستند.

در نمودار ۱، میزان تولید جهانی کروم معدنی طی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ مورد بررسی قرار گرفته‌است. میزان تولید جهانی کروم در سال ۲۰۲۲ به مقدار ۴۱ میلیون تن بوده که نسبت به تولید ۴۳. میلیون تنی در سال ۲۰۱۸، کاهش تولید حدود ۲ میلیون تنی را به نمایش می‌گذارد. به‌طور میانگین در بازه زمانی مورد بررسی حدود ۴۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کروم تولید شده است.

درسال ۲۰۱۹ با افزایش تولید ترکیه و فنلاند بیشترین میزان تولید جهانی سنگ و کنسانتره کروم طی ۵ سال اخیر در این سال اتفاق افتاد که حدود ۴۵ میلیون تن کروم معدنی تولید شد که افزایش ۴ درصدی را نسبت به تولید ۴۳ میلیون تنی سال ۲۰۱۸ به نمایش می‌گذارد. تولید کروم معدنی در سال ۲۰۲۰ با کاهش شدید حدود۸ میلیون تنی، به ۳۷ میلیون تن رسید که عمده این کاهش در نتیجه همه‌گیری کووید- ۱۹ اتفاق افتاد.

کروم در بازار جهانی به شکل فروکروم، آلیاژ آهن و کروم خالص، معامله می‌شود. چین تولیدکننده بزرگ فروکروم و همچنین بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد زنگ نزن‌ در جهان است؛ اما به شکل محدود فلز کروم تولید می‌کند. این کشور به‌واسطه تولید بسیار زیاد فولاد زنگ نزن، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده جهانی کروم بوده و همچنین با واردات حدود ۱۴.۹ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ بزرگ‌ترین واردکننده سنگ و کنسانتره کروم نیز به‌شمار می‌رود. با توسعه صنعت فولاد زنگ نزن در چین، هم‌راستا با رشد صنایع مصرف‌کننده فولاد، مصرف کروم این کشور نیز با رشد روبه‌رو شده است.

در سال ۲۰۲۲ آمار واردات کروم کشورهای اندونزی حدود ۴۸۵ هزارتن، روسیه ۴۶۵ هزار تن، هند ۱۴۲ هزار تن و ترکیه با ۱۷۵ هزار تن نشان از مصرف و تقاضای روزافزون کروم دارد . طبق گزارش انجمن بین‌المللی فولاد، تولید فولاد زنگ نزن در سال ۲۰۲۲ با ۵.۲ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۲۱ به ۵۵.۳ میلیون تن رسید که ناشی از کاهش تولید اوکراین به سبب جنگ اوکراین و روسیه رخ داده است اما به‌نظر می‌رسد که هم‌چنان تولید فولاد زنگ نزن در سایر کشورها رو به افزایش است.

آمار کشورهای بزرگ واردکننده کروم در جهان، به‌نوعی نشان‌دهنده بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان این فلز است؛ چرا که بسیاری از این کشورها تولیدکننده داخلی کروم به‌شمار نمی‌روند. این آمار همچنین گویای اختلاف بسیار زیاد مصرف در چین با سایر کشورهای بزرگ مصرف‌کننده است. آنچه که در بین این کشورها مشترک است این است که بیشترین میزان کروم را از کشور آفریقای جنوبی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده کروم وارد کرده‌اند.

نکته حایز اهمیت در خصوص روند آتی بازار جهانی کروم، اعمال استانداردهای سختگیرانه‌تر زیست‌محیطی طی سال‌های آتی در چین، به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کروم، است که می‌تواند بر تولید فروکروم و فولاد زنگ نزن تاثیر بگذارد و منجر به کاهش تولید آلیاژ یا افزایش قیمت تولید شود که ممکن است رشد بازار کروم را مختل کند و علی‌رغم این‌ها و با توجه به وجود رقابت شدید و مشخص بودن روند بهبود جهانی همچنان برآورد می‌شود که سرمایه‌گذاری‌های جدید بیشتری در آینده وارد این عرصه ‌به‌سبب اهمیت کروم خواهد شد.

از آفریقا تا آسیا؛ تولیدکننده کروم

در نمودار ۲، بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده کروم در ۵ سال اخیر قابل مشاهده‌ هستند. آفریقای جنوبی با سهمی معادل ۴۰ درصد بیشترین میزان تولید کروم را به خود اختصاص داده‌است. در رده‌های بعدی ترکیه با ۱۹ درصد، قزاقستان ۱۶ درصد، هند ۹ درصد و فنلاند با ۵ درصد قرار گرفته‌اند. آفریقای جنوبی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان در جهان محسوب می‌شود.

همان‌طور که اشاره شد، آفریقای جنوبی با اختلاف کاملا محسوس بزرگ‌ترین تولیدکننده جهانی کروم به‌شمار می‌رود؛ میانگین تولید این کشور در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ حدود ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بوده‌است. این کشور در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ترتیب حدود ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار و ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کروم تولید کرده‌است که در این دوسال در قیاس با سایر سال‌ها کمترین تولید کروم را به ثبت رسانده است. بیشترین تولید کروم برای این کشور در سال ۲۰۲۱ با حدود ۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رقم خورده است.

به‌طور کلی تولید کروم معدنی آفریقای جنوبی در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ روند صعودی را طی کرده‌ است؛ اما در سال ۲۰۲۲ با کاهش ۶۰۰ هزارتنی نسبت به سال ۲۰۲۱ به میزان ۱۸ میلیون تن کروم تولید کرده است. داده‌های صنعت نشان می‌دهد که کاهش تولید معادن این کشور به‌دلیل قطعی مداوم برق، کاهش عیار سنگ معدن و اختلالات راه‌آهن برای حمل مواد معدنی به بندر است که سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان این کشور را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.

از جمله ذخایر بزرگ آفریقای جنوبی که تاثیر محسوسی در میزان تولید این کشور داشته‌اند می‌توان به معدن Dwarsrivier بزرگ‌ترین معدن در شمال شرق آفریقای جنوبی با ذخایر تخمینی ۵۵ میلیون تن سنگ معدن و ۲۱ میلیون تن فلز کروم و همین‌طور معدن THABA با ذخیره بالغ بر ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کرومیت اشاره کرد. معدن THABA از معادن روباز آفریقای جنوبی بوده و این دو معدن بخش قابل توجهی از تولید این کشور را پوشش می‌دهند.

دومین کشور تولیدکننده برتر کروم معدنی ترکیه است. ترکیه به‌طور متوسط در بازه زمانی مورد بررسی حدود ۴ درصد کاهش تولید داشته است؛ از ۸ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ به حدود ۷ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ رسیده و بیشینه مقدار تولید کروم را در سال ۲۰۱۹ به میزان ۱۰ میلیون تن و هم‌چنین کمترین مقدار را در سال ۲۰۲۲ رقم زده است. معدن Etikrom بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ معدن کروم در ترکیه است. Yildirim همچنین یکی دیگر از معادن بزرگ ترکیه است. تقویت بازار فولاد ترکیه می‌تواند از مهم‌ترین عوامل تمرکز این کشور بر تولید کروم معدنی برای تولید فولاد زنگ نزن به‌شمار رود.

میزان تولید کروم معدنی در سال‌های اخیر در قزاقستان با کاهش و افزایش‌های ناچیزی همراه بوده است و این کشور از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ به‌طور میانگین حدود ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کروم تولید کرده است. بزرگ‌ترین معدن قزاقستان Vokshod است که سالانه حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کروم تولید می‌کند. کارخانه استخراج و فرآوری سنگ معدن Donskoy، کارخانه فروآلیاژ Aktob، کارخانه فروآلیاژ aksu و شرکت معدنی Kazmarganets چهار قطب معدنی هستند که بخش عمده سنگ معدن کروم قزاقستان را تامین می‌کنند.

هند روند مثبتی را در این سال‌ها طی نکرده و تولید کروم معدنی این کشور از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال ۲۰۱۸ به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۲ رسیده‌ و بیشترین میزان تولید کروم هند در سال ۲۰۲۱ به مقدار ۴ میلیون و ۲۵۰ هزارتن بوده‌است. فنلاند نیز به‌عنوان پنجمین نوسان بسیار اندکی را تجربه کرده و در ۵ سال گذشته به‌طور متوسط سالانه حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کروم معدنی تولید کرده است.

میزان تولید جهانی کروم در سال ۲۰۲۲ به مقدار ۴۱ میلیون تن بوده که نسبت به تولید ۴۳ میلیون تنی در سال ۲۰۱۸، کاهش تولید حدود ۲ میلیون تنی را به نمایش می‌گذارد. به‌طور میانگین در بازه زمانی مورد بررسی حدود ۴۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کروم تولید شده است.

نکته حایز اهمیت در خصوص روند آتی بازار جهانی کروم، اعمال استانداردهای سختگیرانه‌تر زیست‌محیطی طی سال‌های آتی در چین، به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کروم، است که می‌تواند بر تولید فروکروم و فولاد زنگ نزن تاثیر بگذارد و منجر به کاهش تولید آلیاژ یا افزایش قیمت تولید شود که ممکن است رشد بازار کروم را مختل کند.