شرکت Cleveland Cliffs بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق فولادی در آمریکای شمالی

تولید فولاد شرکت Cleveland Cliffs در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۵.۲ میلیون تن بود که نسبت به سال قبل از آن ۸.۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد. بیش از ۹۰ درصد فولاد این شرکت در سال ۲۰۲۲ از طریق کوره‌های بلند و مابقی از طریق کوره‌های قوس الکتریکی تولید شد.

میزان انتشارات کربنی شرکت Cleveland Cliffs در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۰ میلیون تن بود. این شرکت قصد دارد انتشارات کربنی خود را تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۷ کاهش دهد. مهم‌ترین راهکارهای این شرکت جهت تحقق این هدف، استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر، مصرف بیشتر آهن اسفنجی در خوراک کوره‌ها، استفاده از سوخت‌های پاک مانند هیدروژن و بهینه‌سازی شبکه مصرف برق است.

شرکت Cleveland Cliffs در سال ۱۸۴۷ میلادی به عنوان یک شرکت معدنی تاسیس شد. این شرکت بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی، بزرگ‌ترین عرضه‌کننده فولاد برای صنعت خودروسازی و بزرگ‌ترین تولیدکننده گندله در آمریکای شمالی است. دفتر مرکزی این شرکت در کلیولند در ایالت اوهایو قرار دارد. تعداد کارکنان این شرکت تا پایان سال ۲۰۲۲ حدود ۲۷ هزار نفر بود که ۲۵ هزار نفر از آنان در بخش‌های عملیاتی مشغول به فعالیت هستند.

تمام سنگ آهن مورد نیاز شرکت Cleveland Cliffs ازمعادن خود شرکت تامین می‌شود

شرکت Cleveland Cliffs یک شرکت یکپارچه است و از بخش بالادست تا پایین‌دست زنجیره آهن و فولاد را در بردارد. مواد خام مورد نیاز این شرکت شامل سنگ آهن، آهن اسفنجی، قراضه آهنی، زغال‌سنگ و کک توسط معادن آن تامین می‌شود. این امر موجب می‌شود که هزینه‌های تامین مواد اولیه این شرکت به مقدار قابل توجهی کاهش یابد. این شرکت دارای پنج معدن سنگ آهن در ایالت‌های مینسوتا و میشیگان است. ظرفیت تولید سنگ آهن این شرکت حدود ۲۸.۵ میلیون تن در سال است که تمام نیاز این شرکت را تامین می‌کند. ظرفیت تولید معادن زغال‌سنگ و کک آن نیز به ترتیب حدود ۲.۳ و ۲.۶ میلیون تن در سال است که بخشی از نیاز این شرکت را برآورده می‌کنند و مابقی مقدار مورد نیاز این شرکت، از سایر عرضه‌کنندگان خریداری می‌شود.  اصلی‌ترین انرژی مورد استفاده این شرکت گاز طبیعی و سوخت دیزل است. شرکت Cleveland Cliffs گاز طبیعی، سوخت دیزل و برق مورد نیاز خود را از طریق قراردادهای یک یا چند‌ساله با تامین‌کنندگان خریداری می‌کند.

تولید فولاد شرکت Cleveland Cliffs در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۵.۲ میلیون تن بود

شرکت Cleveland Cliffs  به عنوان یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان فولاد در ایالات متحده، نقش مهمی در تامین فولاد خام صنایع دارد. در سال ۲۰۲۲ ایالات متحده با تولید ۸۰ میلیون تن فولاد خام، در رتبه چهارم جهان قرار گرفت که حدود ۱۹ درصد از این مقدار توسط شرکت Cleveland Cliffs  تولید شد. ظرفیت تولید فولاد خام این شرکت حدود ۱۸.۵ میلیون تن در سال است. تولید فولاد این شرکت از طریق کوره‌های بلند و کوره‌های قوس الکتریکی صورت می‌گیرد. این شرکت دارای ۷ کوره بلند و ۵ کوره قوس الکتریکی است. ظرفیت تولید فولاد از کوره‌های بلند مجموعا ۱۷.۳ میلیون تن و ظرفیت کوره‌های قوس الکتریکی ۱.۲۷ میلیون تن است. واحدهای فولادسازی این شرکت در ایلینویز، ایندیانا، میشیگان، اوهایو، پنسیلوانیا و ویرجینیای غربی واقع هستند. تولید فولاد این شرکت در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به ترتیب ۱۶.۶ و ۱۵.۲ میلیون تن بود. فولاد خام تولیدی این شرکت، در ساخت طیف وسیعی از محصولات پایین‌دست شامل ورق فولادی، محصولات طویل و فولاد زنگ‌نزن مورد استفاده قرار می‌گیرد. حجم فروش فولاد این شرکت در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۴.۸ میلیون تن بود که از این میان ۳۲ درصد محصولات پوشش‌دار، ۲۹ درصد نورد گرم، ۱۶ درصد نورد سرد، ۶ درصد پلیت، ۵ درصد فولاد زنگ‌نزن و الکتریکی و ۱۲ درصد محصولات دیگر مانند اسلب و ریل بود. حدود یک‌سوم از محصولات این شرکت به صورت مستقیم به بخش خودروسازی ارسال می‌شود. به‌طور کلی، خودروسازان از مشتریان مهم این شرکت به‌حساب می‌آیند؛ به‌طوری که در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۱ درصد از درآمد این شرکت، از مشتریان بخش خودروسازی بود.

شرکت Cleveland Cliffs در سال ۲۰۲۰ زیان‌ده شد

سود خالص شرکت Cleveland Cliffs در سال ۲۰۲۰ حدود منفی ۸۱ میلیون دلار برآورد شد که علت اصلی آن شیوع ویروس کووید-۱۹ در این سال بود. بیشترین سود خالص این شرکت در سال ۲۰۲۱ با رقم ۳ میلیارد دلار ثبت شد. در سال ۲۰۲۲ سود خالص آن به ۱.۴ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال قبل از آن حدود ۵۳.۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد. بخشی از این کاهش درآمد ناشی از افزایش هزینه‌ها مانند هزینه‌های تامین انرژی بود. در این سال به دلیل بحران جنگ اوکراین، قیمت گاز طبیعی افزایش یافت و تامین آن با چالش‌هایی همراه بود.

کاهش ۲۵ درصدی انتشارت کربنی شرکت Cleveland Cliffs تا سال ۲۰۳۰

حدود ۷ تا ۹ درصد انتشارات کربنی جهان ناشی از فعالیت صنایع آهن و فولاد است که علت اصلی آن استفاده از سوخت‌های فسیلی به‌ویژه زغال‌سنگ در این صنعت است. از این رو تلاش برای کاهش آلایندگی در این صنعت، همواره یکی از دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان فولاد بوده‌است. شرکت Cleveland Cliffs قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲۵ درصد از انتشارات کربنی خود را نسبت به سال ۲۰۱۷ در گستره ۱ و گستره ۲ کاهش دهد. میزان انتشارات کربنی این شرکت از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ در نمودار شماره ۲ نشان داده شده است.

این شرکت قصد دارد با به‌روز کردن شبکه برق، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به‌جای سوخت‌های فسیلی، ذخیره‌سازی کربن در اعماق زمین، استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت پاک، تولید و مصرف بیشتر آهن اسفنجی با استفاده از گاز طبیعی جهت استفاده در کوره‌ها و افزایش مصرف قراضه، انتشارات کربنی خود را کاهش دهد. از آن‌جا که مصرف قراضه، تأثیر به‌سزایی در کاهش انتشارات کربنی دارد، در سال ۲۰۲۲ این شرکت حدود ۶.۵ میلیون تن قراضه آهنی را بازیافت کرد.

شرکت Cleveland Cliffs در سال ۲۰۱۷ حدود یک میلیارد دلار برای احداث اولین واحد احیای مستقیم خود در ایالت اوهایو سرمایه‌گذاری کرد. ظرفیت تولید آهن اسفنجی این واحد حدود ۱.۹ میلیون تن در سال است. میزان تولید آهن اسفنجی آن نیز در سال ۲۰۲۲ حدود ۱.۲۷ میلیون تن بود. همچنین این شرکت قصد دارد در آینده بخشی از انرژی مورد نیاز واحدهای احیای مستقیم را از طریق هیدروژن تامین کند. ساختار واحد احیای مستقیم این شرکت به گونه‌ای است که می‌توان بدون هیچ‌گونه تغییری، حدود ۳۰ درصد از انرژی مصرفی واحد را با هیدروژن جایگزین کرد که این امر منجر به کاهش حدود ۴۵۰ هزار تن کربن دی‌اکسید در سال خواهد شد. همچنین با تغییرات اندکی در تجهیزات می‌توان سهم هیدروژن را تا ۷۰ درصد هم رساند و به این ترتیب از انتشار یک میلیون تن کربن دی‌اکسید در سال جلوگیری کرد.

همچنین این شرکت پروژه‌هایی را جهت افزایش کیفیت خوراک ورودی به کوره‌ها اجرا کرده است. در سال ۲۰۱۷ یک پروژه ۷۵ میلیون دلاری اجرا شد که در آن نوع جدیدی از گندله با کلسیم اکسید بالاتر تولید می‌شد. کلسیم اکسید با کمک به کاهش نقطه ذوب، منجر به کاهش مصرف انرژی و در نتیجه کاهش انتشارات کربنی در واحدهای فولادسازی خواهد شد. در سال ۲۰۱۹ نیز بر روی یک پروژه ۱۰۰ میلیون دلاری جهت تولید گندله باکیفیت‌تر و با سیلیسیم کمتر سرمایه‌گذاری شد.

شرکت Cleveland Cliffs جهت کاهش انتشارات کربنی در بخش نیروگاهی نیز، بخشی از نیروگاه‌های زغال‌سنگ‌سوز خود را تبدیل به نیروگاه‌های گازسوز کرده‌است. برای مثال در سال ۲۰۱۹ یک نیروگاه زغال‌سنگ‌سوز در ایالت میشیگان تبدیل به نیروگاهی با سوخت گازی شد که منجر به کاهش ۷۵ درصدی انتشارات کربنی در گستره ۲ در واحدهای بالادست ایالت میشیگان شد.

ظرفیت تولید فولاد خام این شرکت حدود ۱۸.۵ میلیون تن در سال است. تولید فولاد این شرکت از طریق کوره‌های بلند و کوره‌های قوس الکتریکی صورت می‌گیرد. این شرکت دارای ۷ کوره بلند و ۵ کوره قوس الکتریکی است. ظرفیت تولید فولاد از کوره‌های بلند مجموعا ۱۷.۳ میلیون تن و ظرفیت کوره‌های قوس الکتریکی ۱.۲۷ میلیون تن است.

حجم فروش فولاد این شرکت در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۴.۸ میلیون تن بود که از این میان ۳۲ درصد محصولات پوشش‌دار، ۲۹ درصد نورد گرم، ۱۶ درصد نورد سرد، ۶ درصد پلیت، ۵ درصد فولاد زنگ‌نزن و الکتریکی و ۱۲ درصد محصولات دیگر مانند اسلب و ریل بود. حدود یک‌سوم از محصولات این شرکت به صورت مستقیم به بخش خودروسازی ارسال می‌شود.