ورود اندونزی به زمین صادرات و واردات فرو سیلیکو کروم

میانگین تجارت جهانی فروکروم در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ حدود ۷ میلیون تن بوده است. چین با واردات حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزارتن در سال ۲۰۲۲ بیشترین واردات را ثبت کرده است. آفریقای جنوبی نیز در این سال با صادرات ۳ میلیون و ۴۰۰ هزارتن بیشترین میزان صادرات را در جهان داشته است.

در بخش واردات فروسیلیکوکروم به‌طور میانگین در ۵ سال گذشته، آمریکا ۲۷ درصد، آلمان ۲۱ درصد، اسپانیا ۱۰ درصد، اندونزی ۹ درصد و ژاپن ۷ درصد از کل واردات جهان را به انجام رسانده‌اند. حال آن‌که در بخش صادرات، قزاقستان با سهم ۵۲ درصدی عمده صادرات جهانی را به خود اختصاص داده است. هلند و بعدتر اندونزی، چین و زیمباوه دیگر صادرکنندگان بزرگ جهانی به‌شمار می‌روند.

فرو کروم براساس میزان کربن به دو دسته فرو کروم پر کربن و فرو کروم کم کربن دسته‌بندی می‌شود. فرو کروم کم کربن جایگزینی مناسب و کم هزینه برای کروم فلزی است. فرو کروم پر کربن از طریق ذوب سنگ معدن با کک و در کوره‌های قوس الکتریکی تولید می‌شود. از فرو کروم برای تولید فولادهای ضدزنگ، فولادهای دما بالا و همچنین در صنایع شیمیایی استفاده می‌شود. نکته حایز اهمیت این است که کاربرد فرو کروم پر کربن در صنعت بیشتر از فرو کروم کم کربن است.

در نمودار ۱ تجارت جهانی فروکروم در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ به نمایش گذاشته‌ شده‌است. در آمار تجارت فرو کروم، مجموع تجارت فروکروم با کربن بیش از ۴ درصد وزنی و فروکروم با کربن کمتر از ۴ درصد وزنی در نظر گرفته شده‌است. در سال ۲۰۲۲ میزان تجارت فروکروم حدود ۷ میلیون تن رقم خورده است.

در بازه ۵ ساله مورد بررسی، تجارت فرو کروم از روند مشخصی پیروی نکرده و با افت و خیزهای مختلفی همراه بوده است. میزان تجارت فرو کروم در سال ۲۰۱۸ حدود ۷ میلیون تن بود و با کاهش جزیی در سال ۲۰۱۹ به مقدار ۶ میلیون و ۹۰۰ هزارتن رسید. شایان ذکر است که در سال ۲۰۲۰ مجددا با افت تقریبی ۵۰۰ هزار تنی به ۶ میلیون و ۴۰۰ هزارتن کاهش یافت که کم شدن واردات کشورهای اندونزی، ژاپن و امارات بیشترین تاثیر را در کاهش واردات در این سال داشت.

در واردات فروکروم با کربن بیش از ۴ درصد وزنی چین با میانگین مقدار حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزارتن، بزرگ‌ترین واردکننده محسوب می‌شود. اندونزی با واردات یک میلیون و ۶۰۰ هزارتنی فروکروم پر کربن در سال ۲۰۲۲ آمار واردات جهانی این محصول را تغییر داد. با افزایش ۲۳ درصدی واردات اندونزی در ۵ سال‌ اخیر واردات فروکروم پرکربن به‌طور قابل توجه‌ای رشد کرده‌است. ژاپن سومین کشور برتر واردات فرو کروم پر کربن است که در سال ۲۰۲۲ حدود ۵۷۲ هزارتن از این محصول را وارد کرده‌‌است. در واردات فرو کروم با کربن کمتر از ۴ درصد وزنی آمریکا، ژاپن و کره جنوبی عنوان بزرگ‌ترین کشورهای واردکننده را به خود اختصاص داده‌اند و مجموع واردات این ۳ کشور در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲۱ هزار تن بوده است.

صادرات فرو کروم با کربن بیش از ۴ درصد وزنی را کشورهای آفریقای جنوبی، قزاقستان و هند با میانگین واردات به ترتیب حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزارتن، یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن و ۷۶۹ هزار تن در اختیار دارند. سهم سایر کشورها به مراتب کمتر است. در سال ۲۰۲۲ روسیه با صادرات حدود ۷۰ هزارتن فرو کروم با کربن کمتر از ۴ درصد وزنی بیشترین میزان صادرات را در قیاس با سایر کشورها دارد. باید خاطر نشان کرد که باتوجه به اهمیت روسیه برای تامین فرو کروم، جنگ اوکراین تاثیر عمیقی بر بازارهای فروکروم به‌ویژه فرو کروم کم کربن گذاشته است. کشور قزاقستان و چین با صادراتی حدود ۵۵ هزار تن و ۲۸ هزار تن جایگاه دومی و سومی را از آن خود کرده‌اند.

نگاهی بر صادرات و واردات فرو سیلیکو کروم

نمودار ۲، میانگین واردات و صادرات فرو سیلیکو کروم کشورهای برتر را نشان می‌دهد. واردات فرو سیلیکو کروم بر مدار کشورهایی چون آمریکا، آلمان، اسپانیا، اندونزی و ژاپن می‌چرخد. در سمت مقابل، پیشتازان در صادرات فرو سیلیکو کروم کشورهای قزاقستان اندونزی، هلند، چین و زیمباوه هستند.

آمریکا با ثبت نرخ رشد متوسط سالانه معادل ۶ درصد بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، خود را به جایگاه اول و بزرگ‌ترین واردکننده فرو سیلیکو کروم در جهان رسانده است که در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ همواره روند صعودی را طی کرده است. در سال ۲۰۲۲ با بیشینه مقدار حدود ۲۴ هزارتن فرو سیلیکو کروم را از کشورهای قزاقستان، برزیل و چین وارد کرده است. کمینه میزان واردات آمریکا برای این محصول در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۵ هزارتن رقم خورده است. آمریکا به‌طور میانگین در بازه زمانی مورد بررسی ۱۹ هزار تن واردات فرو سیلیکو کروم داشته است. همان‌طور که از اعداد اعلام شده مشخص است، بازار جهانی سیلیکو کروم در قیاس با فرو کروم به‌مراتب کوچک‌تر است و عملا در بین فروآلیاژهای پر مصرف (Bulk) قرار نمی‌گیرد.

آلمان با سهمی معادل ۲۱ درصد در جمع برترین کشورهای واردکننده فرو سیلیکو کروم قرار دارد که در سال ۲۰۲۱ با واردات حدود ۱۸ هزار تن فرو سیلیکو کروم رکورد خوبی را پس از کاهش عمیق وارداتی این محصول که در سال ۲۰۲۰ رخ داد، به ثبت رساند. شایان ذکر است که کووید- ۱۹ تاثیر خود را بر واردات فروکروم در آلمان به شکل چشم‌گیری به نمایش گذاشت؛ به‌طوری که واردات فرو سیلیکو کروم این کشور در سال ۲۰۲۰، با کاهش ۷۹ درصدی از ۱۵ هزار تن در سال ۲۰۱۹ به حدود ۳ هزار تن رسید. در سال ۲۰۲۲ آلمان حدود ۱۳ هزارتن فرو سیلیکو کروم از کشور هلند وارد کرده است.

اسپانیا با قرار گرفتن در جایگاه سوم واردات فرو سیلیکو کروم، به‌طور میانگین در بازه ۵ ساله مورد بررسی حدود ۷ هزارتن از این محصول را وارد کرده است. اندونزی در رده بعدی قرار دارد که درسال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ آماری برای واردات فرو سیلیکو کروم این کشور به ثبت نرسیده اما در سال ۲۰۲۲ واردات فرو سیلیکو کروم اندونزی حدود ۳۱ هزارتن رقم خورد که این رقم از میزان واردات آمریکا که همواره در این سال‌ها بیشترین واردات این محصول را داشته، بیشتر بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد، اندونزی در حال تبدیل شدن به یک تولیدکننده بزرگ در صنعت فولاد ضد زنگ است بدیهی است که نیاز بیش از پیش این کشور برای تامین سنگ کروم، فرو کروم و فرو سیلیکو کروم افزایش یابد.

با توجه به آمار صادرات در بازه زمانی مورد بررسی، قزاقستان به‌عنوان اولین و برترین کشور صادرکننده فرو سیلیکو کروم در ۵ سال اخیر روند منفی را طی کرده و در سال ۲۰۲۲ صادرات فرو سیلیکو کروم قزاقستان حدود ۳۲ هزارتن به ثبت رسیده است. بیشینه صادرات این کشور در سال ۲۰۱۸ به مقدار ۴۶ هزار تن سیلیکو کروم رقم خورد و کمترین مقدار صادرات قزاقستان در سال ۲۰۲۰ به میزان ۲۷ هزار تن اتفاق افتاد. کشورهای آمریکا، اسپانیا و ژاپن مقاصد اصلی صادرات فرو سیلیکو کروم قزاقستان هستند.

هلند و اندونزی با اختلاف زیاد نسبت به قزاقستان در رده‌های بعدی کشورهای صادرکننده فرو سیلیکو کروم قرار دارند. صادرات هلند در بازه مورد بررسی روندی نزولی داشته و میانگین صادرات این کشور در ۵ سال اخیر حدود ۱۰ هزارتن رقم خورده است. آمار صادرات فرو سیلیکو کروم برای کشور اندونزی در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۸ هزارتن بوده است. چین و زیمباوه نیز جز کشورها برتر در صادرات فرو سیلیکو کروم هستند.

در سال ۲۰۱۸ حدود ۷ میلیون تن بود و با کاهش جزیی در سال ۲۰۱۹ به مقدار ۶ میلیون و ۹۰۰ هزارتن رسید. شایان ذکر است که در سال ۲۰۲۰ مجددا با افت تقریبی ۵۰۰ هزار تنی به ۶ میلیون و ۴۰۰ هزارتن کاهش یافت که کم شدن واردات کشورهای اندونزی، ژاپن و امارات بیشترین تاثیر را در کاهش واردات در این سال داشت.

آمریکا با ثبت نرخ رشد متوسط سالانه معادل ۶ درصد بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، خود را به جایگاه اول و بزرگ‌ترین واردکننده فرو سیلیکو کروم در جهان رسانده است که در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ همواره روند صعودی را طی کرده است. در سال ۲۰۲۲ با بیشینه مقدار حدود ۲۴ هزارتن فرو سیلیکو کروم را از کشورهای قزاقستان، برزیل و چین وارد کرده است.