اندونزی در جایگاه بزرگ‌ترین صادرکننده زغال‌سنگ جهان در سال ۲۰۲۲

در سال ۲۰۲۲ حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن زغال‌سنگ به نقاط مختلف جهان صادر شد. اندونزی، استرالیا و روسیه به‌ترتیب بزرگ‌ترین صادرکنندگان زغال‌سنگ در سال ۲۰۲۲ بودند. این کشورها در این سال مجموعا ۹۰۰ میلیون تن زغال‌سنگ از انواع حرارتی و کک‌شو صادر کردند.

اندونزی در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۶۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تن زغال‌سنگ به کشورهای دیگر صادر کرد. این رقم معادل ۲۷.۹ صادرات جهانی زغال‌سنگ در این سال بود. حجم صادرات زغال‌سنگ این کشور در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۴.۳ درصد رشد داشته‌است.

زغال‌سنگ از سوخت‌های فسیلی مهم در جهان است. این سوخت فسیلی به‌طور گسترده در نیروگاه‌های تولید برق، صنایع فولادسازی و صنعت تولید سیمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشترین ذخایر زغال‌سنگ جهان در کشور آمریکا قرار دارند. مقدار ذخایر زغال‌سنگ این کشور بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تن است. در رده‌های بعدی کشورهای روسیه، استرالیا، چین، هند و اندونزی قرار دارند. زغال سنگ به دلیل فراوانی و دانسیته انرژی پایین تجارت کمتری نسبت به دیگر سوخت‌های فسیلی دارد. با این وجود در واحدهای فولادسازی به روش کوره بلند زغال‌سنگ یک ماده اولیه اساسی است. بنابراین کشورهایی که از نظر ذخایر زغال‌سنگ فقیر هستند، برای تولید فولاد ناچار به واردات این سوخت فسیلی هستند. علاوه بر این، بخش اعظم نیروگاه‌های جهان همچنان از زغال سنگ برای تولید برق استفاده می‌کنند.

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده زغال‌سنگ جهان است

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در سال ۲۰۲۲ بیش از ۸ میلیارد تن زغال‌سنگ در جهان تولید شد که حدود یک میلیارد تن آن از نوع زغال‌سنگ متالورژیک و مابقی از نوع حرارتی بود. چین، هند، اندونزی، ایالات متحده، روسیه و استرالیا به‌ترتیب بزرگ‌ترین تولیدکنندگان زغال‌سنگ جهان در سال ۲۰۲۲ بودند. تولید زغال‌سنگ چین در سال ۲۰۲۲ بیش از ۴ میلیارد تن بود.  هند و اندونزی نیز در این سال به‌ترتیب ۹۰۰ و ۶۰۰  میلیون تن زغال‌سنگ تولید کردند. هند و اندونزی از نظر ذخایر زغال‌سنگ متالورژیک فقیر هستند. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی تنها ۰.۶ درصد زغال‌سنگ تولیدی هند در سال ۲۰۲۲ از نوع متالورژیکی بود. این رقم برای اندونزی نیز حدود ۰.۹ بود. در نمودار شماره یک مهم‌ترین کشورهای تولیدکننده زغال‌سنگ در سال ۲۰۲۲ به همراه حجم تولید آن‌ها نشان داده‌شده‌اند.

۷۰ درصد حجم صادرات زغال‌سنگ در سال ۲۰۲۲ متعلق به سه صادرکننده اول بود

در سال ۲۰۲۲ حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن زغال‌سنگ در جهان صادر شد. اندونزی با صادرات ۳۶۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تن زغال‌سنگ در این سال به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده زغال‌سنگ جهان شناخته‌شد. استرالیا و روسیه نیز به‌ترتیب با حجم صادرات ۳۳۸  و ۲۰۰ میلیون تن در جایگاه‌های دوم و سوم بعد از اندونزی قرار گرفتند. سهم این سه کشور در بازار صادراتی زغال‌سنگ جهان در سال ۲۰۲۲ حدود ۶۹.۶ درصد بود. در سال ۲۰۲۱ استرالیا با حجم صادرات ۳۶۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بزرگ‌ترین صادرکننده زغال‌سنگ جهان بود، اما در سال ۲۰۲۲ اندونزی توانست با افزایش حجم صادرات خود از استرالیا پیشی بگیرد. اصلی‌ترین مقاصد صادراتی زغال‌سنگ اندونزی کشورهای هند و چین بودند. حجم صادرات اندونزی به هند در سال ۲۰۲۲ حدود  ۱۱۰ میلیون تن بود. این رقم معادل ۴۶.۵ درصد واردات زغال‌سنگ هند در این سال بوده‌است. استرالیا و روسیه نیز بخش اعظم زغال‌سنگ صادراتی خود را به کشورهای ژاپن، کره جنوبی و چین صادر کردند. ژاپن در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۳۹ میلیون تن زغال‌سنگ از دو کشور استرالیا و روسیه خریداری کرد. چین و کره جنوبی نیز هرکدام به‌ترتیب ۶۷.۰ و ۷۴.۰ میلیون تن زغال‌سنگ از استرالیا و روسیه وارد کردند. در نمودار شماره دو حجم صادرات زغال‌سنگ کشورهای مختلف جهان نشان داده شده‌است.

هند بزرگ‌ترین واردکننده زغال‌سنگ در سال ۲۰۲۲ بود

عمده‌ترین مصرف زغال‌سنگ در نیروگاه‌های تولید برق است. پس از آن صنایع فولادسازی و صنایع تولید سیمان بیشترین سهم را در مصرف زغال‌سنگ جهان دارند. اغلب کشورهایی که از نظر نفت و گاز فقیر هستند، زغال‌سنگ را به‌دلیل فراوانی بیشتر و قیمت ارزان‌تر برای استفاده در نیروگاه‌ها ترجیح می‌دهند. علاوه بر این، کشورهایی که در زمینه تولید فولاد به روش کوره بلند و یا تولید سیمان پیشرو هستند، مصرف زغال‌سنگ بیشتری دارند. بنابراین بیشترین مصرف و واردات زغال‌سنگ در کشورهایی است که نیروگاه‌های زغال‌سنگ‌سوز زیادی دارند و یا حجم تولید فولاد و سیمان آن‌ها بالاست. در سال ۲۰۲۲ هند با حجم واردات ۲۴۰ میلیون تن زغال‌سنگ، به ‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده زغال‌سنگ جهان شناخته‌شد. حدود ۹۸.۶ درصد از این رقم زغال‌سنگ حرارتی و مابقی از نوع متالورژیکی بود. هند با وجود اینکه دومین تولیدکننده بزرگ زغال‌سنگ جهان است، اما به‌دلیل مصرف بالا، به واردات نیز وابسته است. هند بعد از چین دومین مصرف‌کننده بزرگ زغال‌سنگ در جهان است. بیشترین مصرف زغال‌سنگ هند در بخش نیروگاهی است. هند دومین تولیدکننده فولاد و سیمان جهان نیز محسوب می‌شود. ژاپن با حجم واردات ۱۸۵ میلیون تن زغال‌سنگ در سال ۲۰۲۲ در جایگاه دوم بعد از هند قرار گرفت. ذخایر زغال‌سنگ ژاپن بسیار ناچیز است، از این رو این کشور برای تامین نیاز خود در صنعت به واردات این سوخت فسیلی وابسته است. چین، کره جنوبی و تایوان از نظر حجم واردات در سال ۲۰۲۲ به‌ترتیب در جایگاه سوم تا پنجم قرار گرفتند. چین نیز مانند هند با وجود اینکه از تولیدکنندگان بزرگ زغال‌سنگ در جهان است، به دلیل حجم مصرف بالای خود به واردات نیز وابسته است. چین بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد و سیمان در جهان است. در نمودار شماره سه حجم واردات زغال‌سنگ کشورهای مختلف در سال ۲۰۲۲ نمایش داده شده‌است.

در سال ۲۰۲۲ حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن زغال‌سنگ در جهان صادر شد. اندونزی با صادرات ۳۶۰ میلیون و ۶۰۰  هزار تن زغال‌سنگ در این سال به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده زغال‌سنگ جهان شناخته‌شد. استرالیا و روسیه نیز به‌ترتیب با حجم صادرات ۳۳۸  و ۲۰۰ میلیون تن در جایگاه‌های دوم و سوم بعد از اندونزی قرار گرفتند.

در سال ۲۰۲۲ هند با حجم واردات ۲۴۰ میلیون تن زغال‌سنگ، به ‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده زغال‌سنگ جهان شناخته‌شد. حدود ۹۸.۶ درصد از این رقم زغال‌سنگ حرارتی و مابقی از نوع متالورژیکی بود. هند با وجود اینکه دومین تولیدکننده بزرگ زغال‌سنگ جهان است، اما به‌دلیل مصرف بالای آن، به واردات نیز وابسته است. هند بعد از چین دومین مصرف‌کننده بزرگ زغال‌سنگ در جهان است.