کاهش فروش ۱۱.۲ میلیارد دلاری BHP در سال مالی ۲۰۲۳

شرکت BHP در زمینه زغال‌سنگ، مس، سنگ آهن و نفت در سراسر جهان فعالیت می‌کند. نیکل و پتاس نیز از جمله دیگر فعالیت‌های تولیدی این شرکت محسوب می‌شود. این شرکت با تصویب سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری در سال ۲۰۲۱ به بازار پتاس ورود کرد.

فروش کل شرکت BHP در سال مالی ۲۰۲۳ حدود ۵۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بود و حدود ۱۱ میلیارد دلار نسبت به سال مالی قبل کاهش یافت. همچنین سود خالص این شرکت با ۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار کاهش به ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید. عمده کاهش درآمد این شرکت ناشی از کاهش محسوس درآمد از فروش دو محصول زغال‌سنگ و سنگ آهن بود؛ هزینه تولید هر تن مس شرکت در سال مالی ۲۰۲۳ حدود ۵،۴۶۰ دلار بود و نسبت به سال قبل ۱۹۶ دلار افزایش یافت.

شرکت BHP Group یک شرکت چند ملیتی مستقر در استرالیا است که در زمینه استخراج معادن و فلزات فعالیت دارد و دفتر مرکزی آن در ملبورن استرالیا قرار دارد. این شرکت تا سال ۲۰۱۷ بزرگ‌ترین شرکت معدنی جهان بود و سومین شرکت بزرگ ملبورن از نظر درآمد بود. BHP Biliton در سال ۲۰۰۱ از طریق ادغام شرکت سهامی خاص Broken Hill استرالیا و Anglo- Dutch Biliton plc تشکیل شد که در هر دو بورس اوراق بهادار استرالیا و لندن معامله می‌شود.

شرکت BHP دارای ۴ واحد عملیات اصلی زغال‌سنگ، مس، سنگ آهن و نفت است. فعالیت معدنی این شرکت در استرالیا، آمریکای شمالی و جنوبی است و فعالیت نفتی آن در ایالات متحده، استرالیا، ترینداد و توباگو، انگلستان و الجزایر است. تعداد کارمندان شرکت BHP در سال مالی ۲۰۲۳ حدود ۸۳ هزار و ۲۱۱ نفر بودند که فقط ۵۰ هزار نفر از آن‌ها در استرالیا مشغول به‌کارند؛ البته این آمار شامل ۴،۰۰۰ پیمان‌کار نمی‌شود.

شرکت BHP در آگوست سال ۲۰۲۱ حدود ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار هزینه سرمایه‌گذاری برای مرحله اول تولید پتاس را نیز تصویب کرد و اولین تولید پتاس در سال مالی ۲۰۲۶ انتظار می‌رود. این شرکت همچنین در سال مالی ۲۰۲۲ در زمینه اکتشاف و تولید نیکل در تانزانیا حدود ۴۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرد.

BHP در طول سال مالی ۲۰۲۳ نیز برنامه‌های اکتشافی خود را در سطح جهانی، از جمله انجام حفاری بیشتر در پروژه Ocelot در آریزونا، توسعه داد و این فرایند وجود یک رگه کانی مس در عمق را تایید کرد که البته کم‌عیار بود. هزینه سرمایه ارزیابی منابع این شرکت در سال مالی ۲۰۲۳ حدود ۴۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به ۲۲۵ میلیون دلار رسید و هزینه اکتشافات در پهنه‌های جدید (Greenfield Exploration) نیز با افزایش ۲۳ درصدی به ۹۵ میلیون دلار رسید.

کاهش ۱۷ درصدی درآمد شرکت BHP در سال مالی ۲۰۲۳

نمودار ۱ درآمد حاصل از فروش، EBITDA (سود قبل از بهره، مالیات و استهلاک) و سود خالص شرکت BHP را در دو سال مالی متوالی ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ ب نشان می‌دهد. حاشیه سود EBITDA در سال مالی ۲۰۲۲ حدود ۶۵ درصد بود که در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته و به ۵۴ درصد رسیده است. در سال ۲۰۲۳ این شرکت با جایگاه ۹۰ در بین ۲،۰۰۰ شرکت برتر جهانی از منظر مجله فوربس قرار داد.

درآمد شرکت BHP در سال مالی ۲۰۲۳ حدود میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و به کمترین میزان سه سال اخیر رسید. سود EBITDA این شرکت در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بود که در سال مالی ۲۰۲۳ به ۲۸ میلیارد دلار کاهش یافت. سود شرکت نیز در سال ۲۰۲۳ به ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید و ۳۷ درصد نسبت به سال مالی ۲۰۲۲ کاهش یافت.

تغییر قیمت مس به میزان ۱ دلار بر هر پوند، حدود ۳۴ میلیون دلار بر درآمد EBITDA شرکت تاثیر می‌گذارد و حساسیت EBITDA به قیمت مس با اختلاف از سایر محصولات شرکت بسیار بیشتر است؛ قیمت مس در سال ۲۰۲۲ اگرچه در مقاطعی به زیر ۸،۰۰۰ دلار برتن نیز رسید، اما به‌طور میانگین کمی بیش از ۳۲۰ دلار به ازای هر تن، بیش از سال ۲۰۲۳ بود؛ از طرفی هزینه تولید هر تن مس نیز در سال ۲۰۲۳ به‌ازای هر تن ۱۹۶ دلار افزایش یافت که جمیع این موارد حاشیه سود شرکت از محل تولید مس را با کاهش روبه‌رو کرد؛ ضمن اینکه کاهش فاحش درآمد دو محصول سنگ‌آهن و زغال‌سنگ درآمد شرکت را به شدت متاثر کرد.

کاهش درآمد گروه محصولات BHP

میزان تولید مس شرکت BHP در سال مالی ۲۰۲۲ حدود ۱ میلیون و ۵۷۴ هزار تن (مس محتوی)، سنگ آهن ۲۵۳ میلیون تن، زغال‌سنگ ۵۵ میلیون تن و نیکل ۷۷ هزار تن است. نمودار ۲ درآمد حاصل از فروش محصولات مختلف شرکت BHP را به‌تفکیک در دو سال مالی متوالی نشان می‌دهد.

با توجه به نمودار ۲ کاهش درآمد شرکت BHP در همه گروه محصولات به‌جز نیکل مشاهده می‌شود. میزان تولید مس حدود ۱ میلیون و ۷۱۷ هزار تن و درآمد حاصل از آن ۱۶ میلیارد دلار بود که حدود ۸۰۰ میلیون دلار نسبت به سال مالی ۲۰۲۲ کاهش یافت. میزان تولید سنگ آهن آن ۲۵۷ میلیون تن و درآمد حاصل از فروش این محصول ۲۴ میلیارد و ۸۱۲ میلیون دلار بود که ۶ میلیارد دلار کاهش یافته است.

گروه نیکل این شرکت در سال مالی ۲۰۲۳ حدود ۸۰ هزار تن نیکل تولید کرد و به‌میزان ۱۰۰ میلیون دلار نیز افزایش درآمد داشت. زغال سنگ تولیدی این شرکت حدود ۴۴ میلیون تن بوده و درآمد حاصل از آن نزدیک به ۱۱ میلیارد دلار است و کاهش تولید منجر به کاهش درآمد حدود ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری این شرکت شده است.

هزینه واحد تولید مس شرکت BHP در سال مالی ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل حدود ۱۹۶ دلار افزایش یافته و از ۵،۲۶۳ دلار به‌ازای هر تن مس تولیدی به ۵،۴۶۰ دلار بر تن رسید. در سال مالی ۲۰۲۳ هزینه تولید هر تن نیکل در شرکت BHP حدود ۲۲،۵۰۰ دلار بود و نسبت به سال ۲۰۲۲، افزایش ۳،۰۱۹ دلاری داشت. هزینه تولید هر تن زغال سنگ نیز از ۱۰۹ دلار در سال مالی ۲۰۲۲ به ۱۳۵ دلار در سال مالی ۲۰۲۳ رسید. در بین همه گروه محصولات شرکت BHP، سنگ آهن با کاهش هزینه تولید همراه بوده است. هزینه تولید هر تن سنگ آهن در سال مالی ۲۰۲۳ حدود ۳۱.۵ دلار بود و حدود ۴.۲ دلار کاهش هزینه نسبت به سال قبل داشت.

شرکت BHP توانست با پیشرفت در زمینه تکنولوژی‌های تولید محصولات مختلف به‌طور کلی در سال ۲۰۲۳ انتشار گاز دی‌اکسید کربن را حدود ۱۱ درصد نسبت به سال ماقبل کاهش دهد. این نتیجه رضایت‌بخش مطابق با هدف‌گذاری ۲۰۵۰ و کربن صفر این شرکت است.

درآمد شرکت BHP در سال مالی ۲۰۲۳ حدود میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و به کمترین میزان سه سال اخیر رسید. سود EBITDA این شرکت در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بود که در سال مالی ۲۰۲۳ به ۲۸ میلیارد دلار کاهش یافت. سود شرکت نیز در سال ۲۰۲۳ به ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید و ۳۷ درصد نسبت به سال مالی ۲۰۲۲ کاهش یافت.

میزان تولید مس حدود ۱ میلیون و ۷۱۷ هزار تن و درآمد حاصل از آن ۱۶ میلیارد دلار بود که حدود ۸۰۰ میلیون دلار نسبت به سال مالی ۲۰۲۲ کاهش یافت. میزان تولید سنگ آهن آن ۲۵۷ میلیون تن و درآمد حاصل از فروش این محصول ۲۴ میلیارد و ۸۱۲ میلیون دلار بود که ۶ میلیارد دلار کاهش یافته است.