بررسی واردات مفتول‌های مسی در بازار آمریکا و بزرگ‌ترین تامین‌کننده‌های آن

آمریکا بزرگ‌ترین کشور واردکننده مفتول مسی در دنیا است و بزرگ‌ترین تامین‌کننده‌های آن، کشورهای کانادا، مکزیک، امارات متحده عربی و کره جنوبی هستند. در این میان کشور کانادا با صادرات ۱۷۰ هزار تن به این کشور طی سال ۲۰۲۳، در رتبه اول مهم‌ترین تامین‌کننده قرار می‌گیرد.

نظر به فاصله کوتاه کشور‌های کانادا و مکزیک به آمریکا، میزان صادرات ۱۰ سال گذشته این دو کشور به ایالات متحده رقم قابل توجهی بوده است. در مقابل امارات متحده عربی و کره جنوبی سهم خود‌را در بازار واردات آمریکا به‌طور چشم‌گیری بالا برده‌اند، بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود که با افزایش ملموس ظرفیت صادراتی امارات متحده عربی و کره جنوبی، این دو کشور جایگاه مهمی در مبادی وارداتی مفتول مس در آمریکا داشته باشند.

مفتول مسی علی‌رغم توانایی قدرت انتقال حرارت و الکتریسیته، نرم، منعطف، بسیار محکم و مقاوم است. مفتول مسی در تولید برق، انتقال نیرو، توزیع نیرو، ارتباطات از راه دور، مدارهای الکترونیکی و انواع بی‌شماری از تجهیزات الکتریکی استفاده ‌می‌شود. از دیگر کاربرد‌های مفتول مسی در ساخت یخچال، اجاق گاز، هدایت و توزیع برق، ترانسفورماتورها، صنایع دستی و خودروسازی می‌توان اشاره کرد.

آمریکا بزرگ‌ترین واردکننده مفتول مس جهان

آمریکا به‌عنوان یک کشور توسعه یافته بزرگ‌ترین واردکننده مفتول مس در دنیا است و در سال‌های گذشته بیشترین حجم واردات مفتول‌های مس را داشته‌است. آمریکا در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۲۱ هزار تن از این محصول را وارد کرد که بیشترین حجم آن از کشور کانادا انجام شد.

مهم‌ترین تامین‌کننده‌های مفتول مس آمریکا در ۱۰ سال گذشته کشور‌های کانادا، مکزیک، امارات متحده عربی و کره جنوبی بوده‌اند. در این میان کشور مکزیک بیشترین حجم معاملات و روابط تجاری با آمریکا را دارا است و از پایین‌ترین قیمت عرضه برخوردار است. این کشور در سال ۲۰۲۳ سهم خود را در بازار وارداتی آمریکا رشد داد و حدود ۷ درصد این بازار را از آن خود کرد و معادل ۱۵ هزار تن مفتول مس را به آمریکا صادر کرد. میانگین آن در ۱۰ سال گذشته برابر ۱۲ هزار تن بوده است. میزان صادرات مفتول مسی از کانادا به آمریکا در سال ۲۰۲۳ معادل ۱۷۰ هزار تن و برابر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بود. این کشور در سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ بیشترین میزان صادرات به آمریکا را داشت که به ترتیب برابر ۱۶۹ و ۱۷۰ هزار تن بود.

مکزیک در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۳ هزار و ۸۰۰ تن به آمریکا مفتول مس صادر کرد و تا سال ۲۰۱۹ این مقدار تقریبا ثابت بود ولی در سال ۲۰۱۹ این روند به‌شدت کاهش پیدا کرد و به ۷ هزار و ۶۰۰ تن در سال رسید ولی بعد از آن با رشد صادرات این کشور و همان‌طور که در نمودار مشخص است در سال ۲۰۲۳ چیزی در حدود ۱۴ هزار و ۹۰۰ تن صادرات داشته است.

امارات متحده عربی که با توجه به پیشرفت چشم‌گیر این کشور در سال‌های گذشته می‌توان گفت صادرات مفتول مس خود ‌را به آمریکا افزایش داده است. این کشور در سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ صادراتی از این محصول نداشته است، ولی در سال ۲۰۲۱ حدود یک هزار و ۵۰۰ تن و در سال ۲۰۲۲، بالغ بر ۳ هزار تن و در سال ۲۰۲۳ به ۱۴ هزار تن رسید که در بین رقبای خود بیشترین پیشرفت ممکن بوده است و سهمی ۶ درصدی از بازار را در برگرفته است.

کره جنوبی نیز مراودات خود با شریک تجاری‌اش را یعنی آمریکا بهبود بخشیده و توانسته پیشرفت خوبی در زمینه صادرات سیم مفتول‌های مسی به این کشور کسب کند به طوری که در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۲۲ تن صادرات به این کشور داشت که در سال ۲۰۱۵ به ۳۲ تن کاهش یافت و در نهایت تا سال ۲۰۱۸ این روند کاهشی بوده اما در سال ۲۰۱۹ با صادرات یک هزار و۴۰۰ تنی توانست سهم خود را در بازار افزایش دهد و در نهایت در سال‌ ۲۰۲۰ حدود ۴ هزار تن و در سال ۲۰۲۱ برابر ۴ هزار و ۷۰۰ تن صادرات را تجربه کرده است؛ کره جنوبی در سال ۲۰۲۳ به مقدار ۸ هزار و ۶۰۰ تن دست پیدا کرده که خود ۴ درصد از بازار واردات به آمریکا است و نسبت سایر رقبا پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است.

مکزیک با وجود قیمت پایین عرضه، سهم کمتری از کانادا را کسب کرد

در این بین کانادا نیز همچون مکزیک از مسیر و فاصله کوتاه‌تری نسبت به امارات متحده عربی و کره جنوبی به آمریکا بهره می‌برد. این کشور با عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تامین‌کننده مفتول مس در آمریکا، در سال ۲۰۲۳ برابر ۱۷۰ هزار تن مفتول مس را به آمریکا صادر کرد که خود رقم چشم‌گیری نسبت به سایر رقبا را دارد. طی ۱۰ سال گذشته میانگین صادرات این کشور به آمریکا برابر ۱۴۲ هزار تن بوده است که همین میزان، ۷۷ درصد از سهم بازار وارداتی مفتول مس آمریکا را تشکیل می‌دهد.

در همین حین دو کشور امارات متحده عربی و کره جنوبی در ۱۰ سال گذشته پیشرفت قابل توجهی در این بازار داشته‌اند و با وجود فاصله جغرافیایی بیشتر و قیمت بالاتر نسبت به سایر رقبا توانسته‌اند سهم قابل توجهی از بازار را از آن خود کنند. میزان صادرات امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۳ معادل ۱۴ هزار تن و میانگین آن در ۱۰ سال گذشته برابر یک هزار و۸۰۰ تن در هر سال بوده و کره جنوبی نیز در سال ۲۰۲۳ برابر ۸ هزار و ۶۰۰ تن و میانگین آن طی ۱۰ سال گذشته معادل ۲ هزار تن بوده‌است. نمودار زیر میزان و حجم واردات آمریکا از کشورهای تامین‌کننده را در ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد.

قیمت عرضه هر تن از مفتول مسی کانادا در بازار وارداتی آمریکا در سال ۲۰۲۳ معادل۹,۰۰۰ دلار بود که فروش همین محصول توسط عرضه‌کنندگان مکزیکی در این بازار حدود ۸,۶۰۰ دلار ارزیابی شد که در مقایسه با دیگر کشور‌های صادرکننده مفتول مس به آمریکا کمترین قیمت بوده‌است. همین‌طور امارات متحده عربی قیمت ۹,۲۰۰ دلار را برای فروش هر تن از این محصول دریافت می‌کند. کره جنوبی نیز که از پیشرو‌های صادرات مفتول مس به آمریکا در ۱۰سال گذشته بوده است مبلغ ۹,۵۰۰ دلار بابت هر تن از این محصول را دریافت می‌کند.

با مقایسه قیمت‌ها می‌توان گفت که مکزیک در مقایسه با دیگر تامین‌کننده‌ها با قیمت پایین‌تری این محصول را در آمریکا به فروش می‌رساند و با توجه به تحقیقات صورت گرفته در آتورپات می‌توان به این پی برد که این کشور در بین تامین‌کننده‌های مفتول مس در آمریکا، روابط تجاری بیشتری هم با آمریکا دارد از این رو در ۱۰ سال اخیر، بعد از کانادا میزان قابل توجهی صادرات این محصول را به آمریکا داشته است. ولی کشور‌هایی همچون امارات متحده عربی و کره جنوبی با اینکه قیمت بالاتری دارند و فاصله‌شان نیز از آمریکا بسیار بیشتر از مکزیک و کانادا بوده‌است، اما رشد بیشتری را در ۱۰ سال اخیر تجربه کردند و به رقبای جدیدی برای کانادا و مکزیک تبدیل شده‌اند.

مهم‌ترین تامین‌کننده‌های مفتول مس آمریکا در ۱۰ سال گذشته کشور‌های کانادا، مکزیک، امارات متحده عربی و کره جنوبی بوده‌اند. در این میان کشور مکزیک بیشترین حجم معاملات و روابط تجاری با آمریکا را دارا است و از پایین‌ترین قیمت عرضه برخوردار است. این کشور در سال ۲۰۲۳ سهم خود را در بازار وارداتی آمریکا رشد داد.

قیمت عرضه هر تن از مفتول مسی کانادا در بازار وارداتی آمریکا در سال ۲۰۲۳ معادل۹,۰۰۰ دلار بود که فروش همین محصول توسط عرضه‌کنندگان مکزیکی در این بازار حدود ۸,۶۰۰ دلار ارزیابی شد که در مقایسه با دیگر کشور‌های صادرکننده مفتول مس به آمریکا کمترین قیمت بوده‌است. همین‌طور امارات متحده عربی قیمت ۹,۲۰۰ دلار را برای فروش هر تن از این محصول دریافت می‌کند.