بررسی عوامل موثر در سهم کانادا و مکزیک در تامین مفتول مسی آمریکا

طی دوره مورد نظر، کشور ایالت متحده آمریکا رتبه نخست در واردات مفتول مسی جهان داشته‌است. حجم واردات مفتول مسی آمریکا طی این دوره به‌طور متوسط حدود ۱۵۶ هزار تن برآورد شد. کشور‌های کانادا و مکزیک به‌عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان مفتول مسی آمریکا در سال‌های اخیر بوده‌اند.

کانادا در مقایسه با مکزیک سهم بسیار بیشتری در تامین مفتول مسی ایالت متحده داشته است، به‌گونه‌ای که در این دوره به‌طور میانگین ۸۸ درصد مفتول مسی آمریکا را تامین کرد. عمده صادرات مفتول مسی کانادا و مکزیک به مقصد آمریکا بوده ولی حجم صادرات کانادا بسیار بیشتر است.

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای کاتد مس در دنیا، تولید مفتول مسی است. با توجه به بررسی‌های انجام شده در آتورپات چیزی حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد کاتد مس تولید شده در جهان، برای تولید مفتول مسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های بارز این محصول رسانایی الکتریکی بالا، شکل‌پذیری و مقاومت فیزیکی بالا است. مفتول مسی با توجه به خواص الکتریکی بالا، بیشترین کاربرد را در صنایع الکتریکی و الکترونیکی از جمله سیم و کابل دارد. سیم و کابل تولید‌شده از مفتول مسی علاوه بر تولید محصولات الکترونیکی در صنعت ساختمان، در خودروسازی نیز کاربرد‌های متعددی دارد.

در سال ۲۰۲۲ کشور امارات متحده عربی با حجم ۳۵۷ هزار تن، بزرگ‌ترین صادر کننده مفتول مسی جهان و کشور ایالت متحده آمریکا بزرگ‌ترین وارد‌کننده این محصول بوده‌است. پس از آمریکا کشورهای عربستان سعودی و مکزیک به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. تجارت جهانی مفتول مسی در سال ۲۰۲۲ چیزی حدود ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار تن بوده‌است.

تامین‌کنندگان اصلی مفتول مسی ایالت متحده آمریکا

واردات مفتول مسی کشور ایالت متحده آمریکا، طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ به‌طور متوسط سالانه برابر با ۱۵۶ هزار تن بوده‌است. بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان مفتول مسی آمریکا طی این دوره کشور‌های کانادا و مکزیک بوده‌اند. طبق بررسی‌های انجام‌شده سهم متوسط کانادا در تامین این بازار طی این دوره، چیزی حدود ۸۸ درصد بوده‌است و سهم کشور مکزیک در این بازار حدود ۸ درصد برآورد شده‌است. بنابر‌این میتوان گفت؛ در این دوره، کشور کانادا بزرگ‌ترین تامین‌کننده مفتول مسی آمریکا بوده‌است.

حجم صادرات مفتول مسی کانادا در سال ۲۰۲۲ برابر با حدود ۱۶۳ هزار تن بود که از این مقدار حدود ۱۶۲ هزار تن یعنی چیزی حدود ۹۹ درصد به مقصد ایالت متحده آمریکا صادر شد. حجم صادرات مفتول مسی کشور مکزیک در سال ۲۰۲۲ برابر با حدود ۷ هزار ۲۵۰ تن بود که تمامی آن به کشور آمریکا صادر شد. مقایسه میزان صادرات دو کشور نشان‌می‌دهد که، صادرات مفتول مسی مکزیک نسبت به کانادا بسیار کمتر بوده‌است.

کشور‌های کانادا و مکزیک، هر دو از همسایگان ایالت متحده آمریکا هستند و از لحاظ موقعیت جغرافیایی و مسافت با این کشور، در موقعیت مشابهی قرار‌گرفته‌اند. بنابر‌این هزینه حمل و نقل به آمریکا برای هر دو کشور یکسان بوده و از لحاظ موقعیت جغرافیایی برتری نسبت به یکدیگر ندارند.

بررسی‌ها نشان داد، مراودات تجاری مکزیک و آمریکا در مقایسه با کانادا و آمریکا در سطح بالاتری قرار داشته و قیمت عرضه مفتول مسی مکزیک نسبت به کانادا کمتر است. بنابراین، کشور مکزیک از دو جنبه مراودات تجاری و قیمت عرضه مناسب نسبت به کانادا برتری دارد، با این وجود سهم کانادا در تامین مفتول مسی ایالت متحده بسیار بیشتر از مکزیک بوده‌است. این گزارش به بررسی عوامل موثر در سهم کانادا و مکزیک در این بازار پرداخته‌ است.

تولید کاتد مس در کانادا و مکزیک

در نمودار یک روند تولید کاتد مس در کشور‌های کانادا و مکزیک، از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۲ نمایش داده شده است. این نمودار نشان‌ می‌دهد که طی این دوره، روند تولید کاتد مس در کانادا تقریبا کاهشی بوده و به‌طور متوسط برابر با ۲۹۵ هزار تن است. میزان تولید کاتد مس در مکزیک بر خلاف کانادا افزایشی بوده و از ۲۶۷ هزار تن در سال ۲۰۱۴ به حدود ۴۲۸ هزار تن در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت و به‌طور متوسط طی این دوره برابر با ۳۳۵ هزار تن در سال بوده‌است. طبق بررسی‌های انجام شده در آتورپات حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد کاتد مس تولید شده در دنیا، جهت تولید مفتول مسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر این اساس، روند تولید مفتول مسی را با مصرف کاتد مس هم راستا در نظر می‌گیریم. مصرف کاتد مس و به دنبال آن تولید مفتول مسی در کشور مکزیک، طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۲ با نرخ رشد مرکب سالانه ۱۲.۷ درصد همراه بوده‌است. با این وجود، سهم مکزیک در تامین مفتول مسی آمریکا بسیار کمتر از کانادا بوده‌است.

طبق برآوردهای ما حجم کشور کانادا در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۳۵ هزار تن مفتول مسی تولید کرد، این در حالی است که در سال ۲۰۲۲ حجم صادرات این محصول به آمریکا حدود ۱۶۳ هزار تن بود. در صورتی که کشور مکزیک با وجود تولید بیش از ۳۱۲ هزار تن مفتول مسی در سال ۲۰۲۲ فقط ۷ هزار و ۲۵۰ تن از آن را صادر کرد.

تولید مفتول مسی در کانادا و مکزیک

همان‌طور که در نمودار ۲ مشاهده می‌شود تولید مفتول مسی کشور مکزیک در این دوره روند افزایشی داشت و از حدود ۱۲۰ هزار تن در سال ۲۰۱۴ به بیش از ۳۱۲ هزار تن در سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کرد،این در حالی است که حجم مصرف مفتول مسی در این سال حدود ۴۱۷ هزار تن برآورد شد. بنابراین می‌توان گفت کشور مکزیک برای تامین نیاز داخلی، علاوه بر تولید به واردات مفتول مسی نیز نیاز دارد. روند تولید مفتول مسی در کشور کانادا طی این دوره نوسانی بود و به‌طور متوسط سالانه حدود ۱۲۸ هزار تن مفتول مسی در این کشور تولید شد. مصرف مفتول مسی در کانادا بر خلاف مکزیک پایین بوده و طی این دوره روند کاهشی داشت، به‌طوری که، از حدود ۲۸ هزار و ۲۰۰ تن در سال ۲۰۱۴ به حدود ۵ هزار تن در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته‌است که تقاضای پایین مفتول مسی در کشور کانادا را نشان می‌دهد.

با وجود مراودات تجاری بالای مکزیک و آمریکا و مسافت جغرافیایی کم این دو کشور، عوامل مهمی مانند، حجم بالای مصرف مفتول مسی در کشور مکزیک و افزایش تقاضا برای این محصول به‌ویژه در سال‌های اخیر؛ مانعی برای افزایش صادرات به کشور‌ ایالت متحده شده‌است. این موانع موجب رشد صادرات مفتول مسی کانادا به آمریکا و پیشی گرفتن از مکزیک در این بازار بودند.

واردات مفتول مسی کشور ایالت متحده آمریکا، طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ به‌طور متوسط سالانه برابر با ۱۵۶ هزار تن بوده‌است. بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان مفتول مسی آمریکا طی این دوره کشور‌های کانادا و مکزیک بوده‌اند. طبق بررسی‌های انجام‌شده سهم متوسط کانادا در تامین این بازار طی این دوره، چیزی حدود ۸۸ درصد بوده‌است و سهم کشور مکزیک در این بازار حدود ۸ درصد برآورد شده‌است.

با وجود مراودات تجاری بالای مکزیک و آمریکا و مسافت جغرافیایی کم این دو کشور، عوامل مهمی مانند، حجم بالای مصرف مفتول مسی در کشور مکزیک و افزایش تقاضا برای این محصول به‌ویژه در سال‌های اخیر؛ مانعی برای افزایش صادرات به کشور‌ ایالت متحده شده‌است. این موانع موجب رشد صادرات مفتول مسی کانادا به آمریکا و پیشی گرفتن از مکزیک در این بازار شده‌است.