افزایش تولید روی چین در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳

مطابق با آمار USGS تولید روی معدنی چین در سال ۲۰۲۲ معادل ۴ میلیون و ۴۰ هزار تن (روی محتوی) بوده که تقریبا در سال ۲۰۲۳ تکرار شده است. با این حال تولید شمش روی این کشور در سال ۲۰۲۳ رشد حدود ۵ درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد.

در سال ۲۰۲۳ از ماه آوریل تا جولای روند تولید روی در چین کاهشی بوده آگوست تا دسامبر افزایش داشته است که این الگو تقریبا مشابه با روند تولید ماهانه در سال ۲۰۲۲ است. برنامه‌های تعمیر و نگهداری سالانه و همین‌طور روند اقتصاد کلان چین در شکل‌گیری این الگو تاثیرگذار بوده است.

در سال ۲۰۲۲ تولید معدنی روی چین معادل ۴ میلیون و ۴۰ هزار تن بوده است و مطابق با آمار سازمان زمین‌شناسی آمریکا در سال ۲۰۲۳ نیز تولید این کشور معادل ۴ میلیون تن به ثبت رسیده است که گویای ثابت ماندن تقریبی تولید معدنی آن است. چین بعد از استرالیا با ذخیره روی ۴۴ میلیون تن و داشتن سهم ۲۰ درصدی از کل ذخایر جهانی، دارای دومین ذخیره بزرگ روی در جهان است. چین بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد گالوانیزه و سایر صنایع مصرف‌کننده روی در جهان است و همین امر موجب شده است که با اختلاف قابل توجه بزرگ‌ترین مصرف‌کننده روی جهان نیز باشد؛ به‌طوری که همزمان با بزرگ‌ترین تولیدکننده، بزرگ‌ترین واردکننده جهانی نیز به‌شمار می‌رود.

افزایش تولید شمش روی چین در سال ۲۰۲۳

روند تولید ماهانه شمش روی چین در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ در نمودار ۱ قابل مشاهده است.

مطابق با نمودار ۱ و با بررسی داده‌های تولید ماهانه روی چین در دو سال‌ متوالی ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، بیشترین تولید در ماه دسامبر رخ داده که در سال ۲۰۲۲ میزان ۶۲۰ هزار تن و در سال ۲۰۲۳ مقدار تولید ۶۶۱ هزار تن بوده است. در ۲ ماه فوریه و ژانویه اکثر کارخانجات ذوب روی در استان‌های گوانگشی و هونان به‌دلیل تعمیرات و نگه‌داری و سال نو چینی تعطیل شده بودند و تولیدی نداشتند، از این رو مجموع میزان تولید این ۲ ماه در دو سال مورد بررسی ارایه شده است؛ در سال ۲۰۲۲ مجموع مقدار دو ماه تولید ۱ میلیون و ۵۶ هزار تن و در سال ۲۰۲۳، با افزایش ۲ درصد به میزان ۱ میلیون و ۷۳ هزار تن رسیده است.

در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش تولید شمش روی‌ چین در تمام ماه‌ها به جز سپتامبر رخ داده است. افزایش حدود ۱۱درصدی در ماه آوریل سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ بیشترین افزایش اتفاق افتاده است که موجب شده است میزان تولید از ۵۳۷ هزار تن در سال ۲۰۲۲ به ۵۹۴ هزار تن در سال ۲۰۲۳ در این ماه برسد. همچنین کاهش ۱۴ هزار تنی تولید در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ رخ داده است که تنها کاهش اتفاق افتاده در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال گذشته است.

در سال ۲۰۲۳ از ماه مارس تا جولای روند تولید روی کاهشی بوده است؛ به‌طوری که کاهش ۱۷ درصدی ماه جولای نسبت به ماه مارس، میزان تولید را از ۶۴۴ هزار تن به میزان ۵۳۲ هزار تن رسانده است. از ماه آگوست تا دسامبر تولید روی افزایش داشته است و ماه دسامبر با افزایش ۲۰ درصدی نسبت به ماه جولای مواجه شده است و به میزان ۶۶۱ هزار تن رسیده است.

در فصل دوم سال ۲۰۲۳ افزایش تولید روی نسبت به سال گذشته به‌طور میانگین در ۳ ماه حدود ۸ درصد بوده و همانطور که گفته شد ماه آوریل سال ۲۰۲۳ بیشترین افزایش را نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ داشته است. از دلایل این افزایش می‌توان به شروع تولید کارخانجات ذوب پس از تعمیرات و نگه‌داری اشاره کرد که تولید خود را افزایش دادند. سپس با ورود به ماه می قطع برق بر کارخانه‌های ذوب در Qujing و Kunming تاثیر گذاشت؛ البته این تاثیر، کاهش زیادی را به همراه نداشته است. در مجموع تولید روی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ در چین روندی صعودی داشته است؛ اگرچه تعمیرات و نگه‌داری در کارخانه ذوب Honghe تولید را کاهش داده، اما به‌دلیل شروع فعالیت کارخانجات تعطیل، از کاهش زیاد تولید جلوگیری شده است.

تولید شمش روی چین در فصل سوم سال ۲۰۲۳، با افزایش بین ۲ تا ۳ درصد و در فصل چهارم سال ۲۰۲۳ با افزایش بین ۵ تا ۹ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲رو به رو شده است. طرح مازاد تولید ذوب داخلی و از سرگیری فعالیت کارخانه‌های ذوب ثانویه روی، موجب افزایش تولید در ۶ ماه‌ پایانی سال ۲۰۲۳ شده است.

افزایش تولید تجمعی روی

وضعیت تولید تجمعی روی چین در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ در نمودار ۲ قابل مشاهده است.

با نگاهی به نمودار ۲ و نمودار ۱ می‌توان دریافت که اگرچه تولید شمش روی چین در مقاطعی از سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲۵ کاهش داشته است، اما میزان تولید تجمعی تا پایان سال نشان‌دهنده رشد حدود ۵ درصدی تولید شمش روی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ است.

همان‌طور که در ابتدای مطلب ذکر شد، با توجه به این‌که تولید معدنی روی چین در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایشی نداشته است، عمده ماده اولیه مورد نیاز به‌منظور افزایش تولید شمش روی در واحدهای ذوب در سال ۲۰۲۳ از محل افزایش واردات کنسانتره روی اتفاق افتاده است.

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد گالوانیزه و سایر صنایع مصرف‌کننده روی در جهان است و همین امر موجب شده است که با اختلاف قابل توجه بزرگ‌ترین مصرف‌کننده روی جهان نیز باشد؛ به‌طوری که همزمان با بزرگ‌ترین تولیدکننده، بزرگ‌ترین واردکننده جهانی نیز به‌شمار می‌رود.

اگرچه تولید شمش روی چین در مقاطعی از سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲۵ کاهش داشته است، اما میزان تولید تجمعی تا پایان سال نشان‌دهنده رشد حدود ۵ درصدی تولید شمش روی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ است.