کاهش EBITDA و افزایش درآمد شرکت KGHM در سال ۲۰۲۳

در سال ۲۰۲۳ تولید مس نسبت به سال ۲۰۲۲ به‌دلیل کاهش عیار سنگ معدن و نرخ ریکاوری در معدن Sierra Gorda با کاهش ۳ درصدی و تولید نقره با افزایش ۸ درصدی همراه شد. از مهم‌ترین اهداف این مجموعه کاهش ۳۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای (scope 1, scope 2) تا پایان سال ۲۰۳۰ است.

EBITDA تعدیل‌شده در سال ۲۰۲۳ به‌دلیل افزایش هزینه‌های مصرف مواد و انرژی، دستمزد نیروی انسانی، حمل‌ونقل و تعمیرات و نگه‌داری و مالیات بر استخراج مواد و همچنین کاهش تولید مس به‌میزان ۳۶ درصد نسبت به سال ماقبل خود کاهش یافت؛ اما درآمد مجموعه در این سال به‌دلیل عدم کاهش محسوس تولید و فروش محصولات با افزایش ۶.۸ درصدی همراه شد.

شرکت لهستانی KGHM یکی از برترین تولیدکنندگان مس و نقره در جهان و تنها شرکت موجود در اروپا است که رنیوم و آمونیوم پررنات را از منابع خود تولید می‌کند. این شرکت در زمینه‌های متنوعی از جمله استخراج سنگ معدن، تولید مس و سایر فلزات غیرآهنی فعالیت دارد. همچنین کارخانه‌های تولیدی این مجموعه در سه قاره اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی واقع شده است. KGHM مالک معادن Robinson و Carlota در آمریکا، McCreedy West در کانادا و Sierra Gorda در شیلی است. این معادن علاوه بر مس، دارای ذخایر مولیبدن، نیکل، طلا، پالادیوم و پلاتین نیز هستند.

نمودار ۱ میزان تولید نقره و مس شرکت KGHM را در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ نشان می‌دهد.

با توجه به نمودار ۱ میزان تولید نقره و مس در سال ۲۰۱۹ به‌ترتیب معادل ۱،۴۰۰ تن و ۵۶۶ هزار تن بوده است. در سال ۲۰۲۰ همه‌گیری کووید- ۱۹ و ایجاد چالش در فعالیت‌های معدنی و حمل‌ونقل به‌همراه کاهش عیار سنگ معدن، باعث کاهش تولید نقره به‌میزان ۵ درصد شد؛ در حالی که تولید مس با افزایش اندک ۰.۹ درصدی همراه بود.  در سال ۲۰۲۱ با افزایش میزان تولید در معدنSierra Gorda به‌دلیل عیار بالاتر سنگ معدن استخراج‌شده و نرخ ریکاوری بالاتر، مقدار کلی تولید مس و نقره نیز افزایش یافت.

در سال ۲۰۲۲ تولید مس نسبت به سال ماقبل خود با کاهش ۲.۷ درصدی روبه‌رو شد. همچنین تولید نقره به‌دلیل تعمیرات و نگه‌داری کارخانه فلزات گران‌بها کاهشی ۲.۵ درصدی را تجربه کرد. در سال ۲۰۲۳ تولید مس نسبت به سال ماقبل خود به‌دلیل عیار پایین‌تر سنگ معدن و نرخ ریکاوری پایین‌تر در معدن Sierra Gorda حدود ۳ درصد کاهش یافت و تولید نقره در این سال با افزایش ۸ درصدی همراه بود.

گفتنی است که این شرکت تصمیم دارد میزان تولید کاتد مس از منابع موجود در کشور لهستان را به ۶۰۰ هزار تن افزایش دهد. علاوه‌بر این، برای افزایش عمر معادن خارج از کشور، پروژه‌های اکتشافی در نظر گرفته شده‌است. همچنین با توجه به افزایش هزینه تامین انرژی در سال‌های اخیر، افزایش بهره‌وری مصرف انرژی در دستور کار این شرکت قرار دارد.

سود و درآمد شرکت KGHM

در نمودار ۲ درآمد و EBITDA تعدیل‌شده شرکت KGHM در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ مورد بررسی قرار گرفته است.

همان‌طور که در نمودار ۲ مشاهده می‌شود، میزان EBITDA و درآمد در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ نوساناتی را تجربه کرده است. EBITDA و درآمد در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ روندی افزایشی را طی کرده است. در سال ۲۰۲۱ با افزایش EBITDA و درآمد به‌ترتیب به‌میزان ۱۸ درصد و ۴۶ درصد، با مقادیر به‌ترتیب ۲.۷ و ۷.۸ میلیارد دلار، بیشترین مقادیر در این سال رقم خورد. با پایان همه‌گیری کووید- ۱۹ در این سال و بهبود سریع‌تر از حد انتظار اقتصاد جهانی، قیمت مس افزایش یافت.

به‌علاوه اعتراضات اتحادیه‌های کارگری در شیلی و پرو، که خطراتی را برای عرضه فلز ایجاد کرد، و سیاست جدید و سخت‌گیرانه‌تر در مورد واردات قراضه در چین که منجر به مصرف بیشتر مس تصفیه‌شده در این کشور شد نیز به رشد قیمت مبادلات مس کمک کرد. افزایش قیمت مس در سال ۲۰۲۱ به‌همراه افزایش میزان تولید مس و نقره، باعث افزایش میزان درآمد و حاشیه سود مجموعه KGHM شد.

در سال ۲۰۲۲ وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین، روند بهبود اقتصادی به‌وجود آمده پس از پایان همه‌گیری کووید- ۱۹ را کند کرد. همچنین افزایش قیمت انرژی متاثر از جنگ روسیه و اوکراین در این سال که منجر به افزایش قیمت برق به‌میزان ۲۰ درصد و افزایش قیمت سوخت به‌میزان ۴۶ درصد نسبت به سال پیشین خود شد، میزان درآمد و EBITDA را تحت تاثیر قرار داد. به‌علاوه کاهش تولید نقره و مس نیز باعث کاهش درآمد و EBITDA در این سال شد.

در سال ۲۰۲۳ EBITDA تعدیل‌شده با کاهش ۳۶ درصدی به ۱.۳ میلیارد دلار و درآمد با افزایش ۶.۸ درصدی به ۷.۳ میلیارد دلار رسید. مس ۷۱ درصد از فروش محصولات این مجموعه را به‌خود اختصاص داده است. همچنین نقره ۱۳ درصد و طلا ۳ درصد از سهم فروش KGHM را دارا هستند. افزایش درآمد در سال ۲۰۲۳ به‌دلیل افزایش ۰.۳۷ درصدی درآمد حاصل از فروش مس به‌همراه افزایش ۱ درصدی درآمد حاصل از فروش نقره و افزایش ۴۴ درصدی حاصل از فروش طلا اتفاق افتاد.

در سال ۲۰۲۳ با افزایش ۲۵ درصدی هزینه‌های تولید به‌دلیل افزایش هزینه‌های مصرف مواد و انرژی به میزان ۱۰۵ میلیون دلار، افزایش هزینه‌های دستمزد نیروی انسانی به‌میزان ۱۶۳ میلیون دلار، افزایش هزینه‌های خارجی شامل هزینه‌های حمل‌ونقل و تعمیرات و نگه‌داری به‌میزان ۱۰۱ میلیون دلار و همچنین افزایش مالیات بر استخراج مواد معدنی همراه با کاهش ۳ درصدی تولید مس، EBITDA با کاهش ۳۶ درصدی مواجه شد. این کاهش با افزایش ۸ درصدی تولید نقره و افزایش ۶.۸ درصدی درآمد جبران نشد.

شرکت KGHM سالانه در حدود ۳ میلیون تن دی اکسید کربن منتشر می کند؛ ۴۷ درصد از این انتشارت مربوط به گستره اول (scope1) و ۵۳ درصد از آن مربوط به گستره دوم  (scope 2)است. راهبردهای محیط زیستی مجموعه KGHM تا سال ۲۰۵۰ مشتمل بر عدم انتشار گازهای گلخانه‌ای در گستره اول شامل انتشار مستقیم ناشی از فعالیت‌های تولیدی کارخانه و کاهش حداکثری این گازها در گستره دوم شامل انتشار غیر مستقیم ناشی از مصرف انرژی‌های گرمایی و الکتریکی است. همچنین یکی دیگر از هدف‌های اصلی این مجموعه تا پایان سال ۲۰۳۰ کاهش انتشارات مجموع گستره‌های اول و دوم به‌میزان ۳۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ است.

این شرکت تصمیم دارد میزان تولید کاتد مس از منابع موجود در کشور لهستان را به ۶۰۰ هزار تن افزایش دهد. علاوه‌بر این، برای افزایش عمر معادن خارج از کشور، پروژه‌های اکتشافی در نظر گرفته شده‌است. همچنین با توجه به افزایش هزینه تامین انرژی در سال‌های اخیر، افزایش بهره‌وری مصرف انرژی در دستور کار این شرکت قرار دارد.

شرکت KGHM سالانه در حدود ۳ میلیون تن دی اکسید کربن منتشر می کند؛ ۴۷ درصد از این انتشارت مربوط به گستره اول (scope1) و ۵۳ درصد از آن مربوط به گستره دوم  (scope 2)است. از هدف‌های اصلی این مجموعه تا پایان سال ۲۰۳۰ کاهش انتشارات مجموع گستره‌های اول و دوم به‌میزان ۳۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ است.