کلیولند-کلیفز در سال ۱۸۴۷ تاسیس شد و ابتدا در زمینه استخراج سنگ آهن فعالیت میکرد. امروزه این شرکت بزرگترین تولیدکننده فولاد در آمریکای شمالی است و به تولید انواع محصولات فولادی ازجمله ورقهای فولادی که بهطور گسترده در صنایع خودروسازی و سایر صنایع مورد استفاده قرار میگیرند، میپردازد.
این شرکت بهطور کامل در فرآیند تولید فولاد یکپارچه است، به این معنا که از استخراج سنگ آهن تا تولید محصولات ساخته شده مانند ورقهای فولادی را در کنترل دارد. از ویژگیهای برجسته کلیولند-کلیفز، تمرکز آن بر پایداری زیستمحیطی است؛ این شرکت تلاشهای جدی برای کاهش انتشار کربن و بهینهسازی مصرف آب در فرآیندهای تولیدی خود انجام داده است. دفتر مرکزی این شرکت در کلیولند، ایالت اوهایو قرار دارد و داراییهای معدنی و عملیاتی متعددی در مناطق مختلف ایالات متحده و کانادا دارد.
مواد خام فولادی شامل سنگ آهن و آهن احیا شده مستقیم (DRI) از تولیدات مهم این شرکت است. شرکت کلیولند-کلیفز (Cleveland-Cliffs) از قدیمیترین تولیدکنندگان سنگ آهن در آمریکای شمالی است و این مواد بهعنوان ماده اولیه در تولید فولاد استفاده میشوند. این شرکت همچنین با بازیافت ضایعات فلزی آهنی و غیرفلزی، درآمدزایی میکند. این فرآیندها به کاهش هزینههای تولید و پایداری محیطی کمک میکنند و بهعنوان بخشی از استراتژی این شرکت برای کاهش انتشار کربن محسوب میشوند. علاوهبر فروش مستقیم محصولات به خودروسازان و صنایع سنگین، کلیولند-کلیفز درآمدی نیز از فروش محصولات خود به سایر تولیدکنندگان کوچک و متوسط کسب میکند که از فولاد برای تولید محصولات نهایی مختلف استفاده میکنند.
این شرکت خدمات جانبی مانند فرآیندهای نهایی فولاد مانند نورد، ابزارسازی و مهندسی محصولات خاص برای صنایع مختلف را نیز ارایه میدهد. این خدمات باعث ایجاد درآمد مکمل در کنار تولیدات اصلی میشود. بهطور کلی، کلیولند-کلیفز با فعالیت در تمامی بخشهای زنجیره تامین فولاد، از استخراج مواد خام تا تولید محصولات نهایی، توانسته درآمد متنوعی ایجاد کند و با رویکردهای نوین در تولید پایدار، جایگاه خود را بهعنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد آمریکای شمالی تثبیت کند.
نقش قابل توجه ورقهای فولادی در ساختار درآمد شرکت
ساختار درآمد شرکت کلیولند-کلیفز از چندین بخش مختلف تشکیل شده است که به دلیل فعالیتهای یکپارچه آن در زنجیره تولید فولاد، شامل مراحل استخراج مواد خام و تولید محصولات فولادی نهایی میشود. بخش درآمدی این شرکت مربوط به تولید و فروش محصولات فولادی مانند ورقهای فولادی، بهویژه برای صنایع خودروسازی، لوازم خانگی، ساختوساز و انرژی است. تمرکز بر تولید محصولات با کیفیت بالا و سفارشی باعث شده که بخش بزرگی از درآمد کلیولند-کلیفز از این طریق تامین شود.
حجم فروش محصولات فولادی در سهماهه دوم سال ۲۰۲۴ به میزان ۴.۰ میلیون تن خالص بوده که شامل ۳۵ درصد محصول فولادی حاصل از نورد گرم، ۲۹ درصد فولاد پوششدار، ۱۶ درصد محصول نورد سرد، ۵ درصد پلیت، ۴ درصد فولاد زنگنزن و الکتریکی، و ۱۱ درصد سایر محصولات ازجمله اسلب و ریل میشود. درآمد بخش فولادسازی این شرکت، به مبلغ ۴.۹ میلیارد دلار شامل ۱.۵ میلیارد دلار (یا ۳۰ درصد) از فروش مستقیم به بازار خودروسازی، ۱.۴ میلیارد دلار (یا ۲۹ درصد) از فروش به بازار زیرساختها، و ۶۳۲ میلیون دلار (یا ۱۳ درصد) از فروش به تولیدکنندگان فولاد بود.
بر اساس بررسیهای انجام شده در آتورپات، سهم بخش خودروسازان از ساختار درآمد شرکت کلیوند کلیفز در فصل دوم سال ۲۰۲۴ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، چیزی حدود ۴ واحد درصد کاهش داشتهاست. این در حالی است که سهم بخشهای زیرساخت و توزیعکنندگان هر کدام چیزی حدود ۲ واحد درصد رشد داشت.
کاهش درآمد شرکت با وجود افزایش فروش
در نمودار شماره ۲ میزان درآمد و حاشیه سود شرکت کلیولند-کلیفز از سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ به نمایش درآمدهاست. همانطور که مشاهده میشود میزان درآمد این شرکت در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ حدود ۴ میلیارد و ۹۱۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیشاز ۸۹۳ میلیون دلار کاهش داشت. در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ میزان درآمد شرکت به بیشترین مقدار در این دوره رسیدهبود و پساز آن روند کاهشی در پیش گرفت. میزان درآمد شرکت در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ مجددا افزایش پیدا کرد که این افزایش درآمد بیشتر ناشی از افزایش فروش به بخش خودروسازی بود؛ از طرفی به دنبال افزایش قیمت در این سال، میزان درآمد شرکت رشد زیادی را تجربهکرد. در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ با توجه به تقاضای کمتر از حد مطلوب محصولات فولادی این شرکت و قیمتگذاری ضعیف در طول این سه ماه، کلیولند-کلیفز عملکرد ضعیفی داشت و حاشیه سود شرکت در فصل دوم سال ۲۰۲۴ به ۳ درصد کاهش پیدا کرد.
باتوجه به نمودار شماره ۳ حجم فروش شرکت کلیولند-کلیفز یک روند افزایشی را دنبال کرد؛ بهگونهای که در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ حجم فروش شرکت چیزی حدود ۳ میلیون و ۶۴۰ هزار تن گزارش شد و در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ بهحدود ۳ میلیون و ۹۹۰ هزار تن رسید؛ گفتنی است که نرخ رشد مرکب سالانه حجم فروش شرکت در این دوره برابر با یک درصد ارزیابی شد. حجم فروش شرکت در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ بهحدود ۴ میلیون تن رسید که نسبت به سه ماهه اول سال ۱۰۰ هزار تن افزایش داشت؛ این در حالی بود که حجم فروش شرکت در این دوره نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار تن کمتر بود. علت اصلی کاهش فروش در این دوره، کاهش تقاضا بهویژه در بخش خودروسازی بود.
برنامههای آتی شرکت در جهت کاهش انتشارات کربنی
شرکت کلیولند-کلیفز با هدف کاهش انتشار کربن، بهتدریج از زغالسنگ و سوختهای فسیلی فاصله گرفته و به فناوریهای پاکتر، ازجمله استفاده از گاز طبیعی و آهن اسفنجی، روی آورده است. این شرکت همچنین با بازیافت ضایعات فولادی و استفاده مجدد از آنها، نیاز به استخراج سنگآهن و در نتیجه انتشار کربن را کاهش میدهد. کلیولند-کلیفز قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ انتشار کربن خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده و در آینده نزدیک از انرژیهای تجدیدپذیر مانند خورشیدی و بادی برای تامین انرژی استفاده کند. این اقدامات به این شرکت کمک میکند تا به سمت تولید فولاد کربنخنثی حرکت کند و سهم خود را در کاهش اثرات زیستمحیطی صنایع سنگین ایفا نماید.