نورسکهیدرو، در صنایع آلومینیوم و انرژی تجدیدپذیر فعال است که علاوه بر کاهش هزینهها از طریق بازیافت و اتوماسیون، با شرکت پورشه نیز برای تامین آلومینیوم کمکربن همکاری دارد و از این طریق به محیطزیست کمک میکند. این شرکت در عین حال با چالشهای اقتصادی برای رشد در بازار تقاضای اکستروژن آلومینیوم روبهرو است.
فروش واحد اکستروژن شرکت نورسکهیدرو از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ با نرخ مرکب سالانه ۲.۸ درصدی نزولی بوده، اما اقدامات مدیریت هزینه و سرمایهگذاری در اتوماسیون باعث کاهش تاثیر ضعف بازار و رشد شرکت شدهاست. با این حال، چشمانداز فصل سوم ۲۰۲۴ نشان میدهد که تولید بوکسیت و آلومینا ثابت خواهد بود، در حالی که هزینههای مواد خام اولیه و هزینههای ثابت تغییراتی خواهند داشت. در بخش اکستروژن این شرکت نیز، انتظار میرود با وجود حفظ حاشیه سود، حجم فروش کاهش و هزینههای متغیر افزایش یابد.
شرکت نورسکهیدرو، شرکتی چند- ملیتی نروژی فعال در صنعت آلومینیوم و انرژی تجدیدپذیر است که در سال ۱۹۰۵ تاسیس شد. شرکت نورسکهیدرو دارای زیرمجموعههای مختلفی مانند زنجیره آلومینیوم است که از استخراج مواد اولیه تا تولید محصولات نیمهساخته آلومینیومی و همچنین بازیافت آن را پوشش میدهد. بهطور کلی زیرمجموعههای شرکت نورسکهیدرو شامل استخراج بوکسیت، تولید آلومینا و آلومینیوم اولیه، تولید پروفیل و نیمهساختههای آلومینیومی با استفاده از فرآیند اکستروژن و انرژیهای تجدیدپذیر میشود.
استفاده از قراضه آلومینیومی بهمنظور مواد مصرفی اولیه در خط تولید کارخانهها این امکان را میدهد که هزینههای تولید را کاهش دهند و به حفظ منابع محیطزیست کمک کنند، چرا که بازیافت آلومینیوم نیاز به انرژی بهمراتب کمتری نسبت به استخراج و فرآوری آلومینیوم اولیه دارد. لازم بهذکر است که مصرف انرژی بالا هزینه تولید گزافی را در اروپا ایجاد میکند؛ لذا استفاده از قراضه باعث کاهش هزینه تمام شده عملیاتی تولیدکنندگان آلومینیوم میشود. با این حال، کمبود قراضه یکی از مشکلات اصلی صنعت اکستروژن آلومینیوم در اروپا است. عرضه پایین قراضه آلومینیومی باعث محدودیت دسترسی و افزایش قیمتها شدهاست. شرکت نورسکهیدرو با استفاده از ابزارهای بهینه شده تولید، پرتفوی بزرگ در بخش بالادست زنجیره آلومینیوم، شناخت بازار و تهیه و تدارک ضایعات مزیتهای رقابتی ایجاد کرده تا به حل چالش کمبود قراضه آلومینیومی فایق آید.
روند نزولی فروش واحد اکستروژن نورسکهیدرو
نمودار یک، فروش واحد اکستروژن شرکت نورسکهیدرو از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ بهصورت فصلی نشان میدهد. روند فروش واحد اکستروژن شرکت در بازه مشخص با نرخ مرکب سالانه ۲.۸ درصدی نزولی بودهاست. در فصل اول سال ۲۰۲۲، بیشترین فروش واحد اکستروژن شرکت نورسکهیدرو طی دوره مورد بررسی با حجم ۳۴۷ هزار تن اعلام شد. در فصل اخر سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، حجم فروش شرکت نسبت به فصل قبل از آن به ترتیب ۱۲.۰ و ۹.۲ درصد کاهش یافت. واحد اکستروژن شرکت نورسکهیدرو در فصل سوم سال ۲۰۲۲ حدود ۲۶۵ هزار تن از محصولات خود را فروخت. این حجم فروش در فصل سوم سال ۲۰۲۳ به ۲۳۶ هزار تن رسید. در فصل اول سال ۲۰۲۴، حجم فروش این واحد به حدود ۲۶۶ هزار تن رسید و در فصل دوم سال مذکور به ۲۶۲ هزار تن کاهش یافت.
با وجود ضعف بازار تقاضای محصولات اکستروژنی آلومینیوم در اتحادیه اروپا، سیاستهای اتخاذ شده شرکت نورسکهیدرو منجر به رشد شرکت شد. از اقدامات اصلی شرکت میتوان به کاهش هزینههای تولید و مدیریت قوی حاشیه سود، تنظیم حجم تولید محصولات اکستروژن با کاهش شیفتهای واحد، تعدیل نیروی انسانی در اروپا و سرمایهگذاری در اتوماسیون خطوط تولید اشاره کرد. لازم بهذکر است که هزینه نیروی انسانی در اروپا بالا است لذا اتوماسیون خط تولید واحد نورسکهیدرو به کاهش هزینه شرکت کمک شایانی میکند. انعقاد قراردادهای جدید و افزایش درآمدهای بلندمدت از دیگر سیاستهای اتخاذ شده شرکت در بازارهای ضعیف بود.
شرکت نورسکهیدرو اعلام کرد که ضعف در بازار تقاضای اکستروژن آلومینیوم اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی طی سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به سبب صنعت حمل و نقل بودهاست. حجم فروش شرکت نورسکهیدرو در قیاس فصل دوم سالهای ۲۰۲۴ با ۲۰۲۳، حدود ۱۱.۰ درصد کاهش پیدا کرد. حجم فروش واحد اکستروژن شرکت به تفکیک صنعت خودروسازی و سایر سازندههای وسایل نقلیه به ترتیب ۱۴.۰ و ۲۴.۰ درصد افت داشت. تنها در بازار صنایع سازنده سیستمهای گرمایش و تهویه، افزایش فروش واحد اکستروژن شرکت نورسکهیدرو حدود ۶.۰ درصد ثبت شد.
شرکت نورسکهیدرو با شرکت خودروسازی آلمانی پورشه در ماه ژوئن سال ۲۰۲۴ قراردادی برای تامین آلومینیوم کمکربن مورد نیاز این شرکت امضا کرد. شرکت نورسکهیدرو با عقد قرار داد، آلومینیوم مورد نیاز خودروساز آلمانی پورشه را از محل آلومینیوم کمکربن و آلومینیوم بازیافتی خودروهای ورزشی تامین میکند. از دیگر جزییات این قرارداد، همکاری شرکت پورشه برای توسعه آلیاژهای جدید با استفاده از قراضه و مواد بازیافتی برای استفاده در اجزای خودرو است. لذا پتانسیل تولید شرکت نورسکهیدرو تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۳ تا ۴ میلیون تن آلومینیوم بازیافتی و ۲ میلیون تن آلومینیوم اولیه خواهد رسید. بر مبنای اطلاعات منتشر شده از شرکت، پیشبینی میشود که میزان گاز کربن دی اکسید منتشر شده واحد آلومینیومسازی شرکت تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۲.۳ تن به ازای هرتن آلومینیوم با استفاده از منابع تجدیدپذیر و آلومینیوم بازیافتی برسد.
سیاستهای شرکت نورسکهیدرو مانع از افت درآمد و حاشیه سود آن شد
درآمد شرکت نورسکهیدرو در فصل اول سال ۲۰۲۲، حدود ۲۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون کرون نروژ بود. در فصل دوم سال ۲۰۲۲، بیشترین درآمد شرکت نورسکهیدرو با ۲۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون کرون نروژ ثبت شد. میتوان کمترین درآمد شرکت را در فصل چهارم سال ۲۰۲۳ با ۱۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون کرون نروژ اعلام کرد. گفتنی است که درآمد شرکت نورسکهیدرو در فصل دوم نسبت به فصل اول سال ۲۰۲۴ حدود ۲.۱ درصد افزایش پیدا کرد و به ۱۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون کرون رسید.
بهطور کلی درآمد شرکت در سال ۲۰۲۳ نسبت به ۲۰۲۲، بالغ بر ۸ میلیارد و ۵۳۰ میلیون کرون کاهش پیدا کرد. در سال ۲۰۲۳، درآمد شرکت مجموعا برابر با ۸۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون کرون گزارش شد. روند درآمد شرکت با نرخ مرکب سالانه ۱.۷ درصد، افت داشته در حالی که حاشیه EBITDA شرکت در همین بازه با میانگین ۷.۵ درصد، نوسانی بودهاست. شرکت نورسکهیدرو بیشترین حاشیه EBITDA خود را در فصل اول سال ۲۰۲۲ معادل با ۱۲.۲ درصد اعلام کرد. در فصل دوم سال ۲۰۲۴ نسبت به فصل اول، حاشیه مذکور ۰.۱ واحد درصد افزایش یافت و به ۷.۵ درصد رسید. حاشیه EBITDA شرکت در فصل چهارم سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به ترتیب ۵.۳ و ۴.۹ درصد بود. گفتنی است که کمینه حاشیه در فصل چهارم سال ۲۰۲۳ ثبت شد.
چشمانداز فصل سوم سال ۲۰۲۴ شرکت نورسکهیدرو برای هر بخش بهصورت تکفیک شده منتشر شد. ظرفیت تولید واحد استخراج و تولید بوکسیت و آلومینای شرکت ثابت خواهد بود. پیشبینی قیمت آلومینا احتمالا افزایشی خواهد بود و شرکت انتظار دارد که هزینه مواد خام اولیه کاهش و هزینههای ثابت افزایش یابد. در واحد آلومینیومسازی پیشبینی میشود که حجم فروش آلومینیوم کاهش و هزینه مواد خام اولیه افزایش پیدا بکند. در واحد تولید انرژی شرکت نورسکهیدرو نیز روند تولید ثابت و کاهش قیمت انرژی قیمت انتظار میرود، در واحد اکستروژن حاشیه سود به قوت خود ادامه خواهد داد اما از حجم فروش کاسته شده و افزایش هزینههای متغییر شرکت پیشبینی میشود. لازم بهذکر است که شرکت نورسکهیدرو، همچنان انتظار دارد که ضعف بازار تقاضای اکستروژن آلومینیوم نیز برای دوره آینده انتظار ادامه داشتهباشد.